Alkohol

Hei. Jeg har akkurat innrømmet for meg selv at jeg har et alkoholproblem. Det har ikke vart i mer enn litt over ett halvt år, men det blir rundt 1/2 flaske sprit hver dag, hver morgen. Føler at jeg har gjort det jeg kan for å få hjelp, har skrevet til flere nettsider uten å få svar, og vært i kontakt med en rusklinikk. Svaret deres var at det var ekstremt lang ventetid, og jeg følte egentlig at jeg bare var til bry for dem. Det var et utrolig stort steg for meg og faktisk ringe klinikken, men når jeg får den responser mister jeg helt håpet. Nå drikker jeg bare mer og mer. Har fått hjertestopp to ganger pga ekstremt høy promille, neste gang er det ikke sikkert de får liv i meg. Men hva gjør vel det…? Føler at jeg blir oversett av samfunnet. Det er så vanskelig…

Kvinne, 18 år fra Oslo
Det er bra du tar tak i ditt alkoholproblem. Det er synd du ikke opplever å bli møtt på alvor, slik skal det ikke være. Vi forstår deg slik at du ønsker hjelp. Under kommer vi med ulike muligigheter du har for å oppsøke hjelp.
Stiftelsen Bergensklinikkene har et selvhjelpsprogram, rushjelp.no. De skriver dette om tilbudet: «Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkohol-, cannabis- eller kokainproblemer, som lever i stabile boforhold og er i kontakt med venner, slektninger eller kollegaer. Kurset er ikke egnet for folk med en lang historie av problemfylt rusmiddelbruk, folk med helseproblemer, eller dem som opplever alvorlig depresjon hvis de slutter eller kutter ned på drikkingen.»
Ønsker du tettere oppfølging/hjelp tar du kontakt med din fastlege. Det er fastlegen, eventuelt en ruskonsulent tilknyttet NAV, som henviser til egnet behandlingssted. Har du spørsmål om fastlegeordningen kan du kontakte fastlegetelefonen på 810 59 500, her finner du informasjon om fastlegeordningen. Sammen med din lege kan dere komme frem til egnet behandling. Fordi du er så ung har du lovlig rett til å bli vurdert for behandling i løpet av 10 virkedager og rett til behandling/helsehjep 65 dager etter vurdering.
På siden frittsykehusvalg.no finner du oversikt over mulige behandlingstilbud, her står det også ventetider. Velg din sykdom/behandling -rus/avhengighet, velg behandling – alkohol, velg region – du tillhører Helse Sør – Øst men det er fritt sykehusvalg. Da kommer det opp ulike behandlingssteder, hvilke behandlingstyper de har, og hvor lang ventetid de har. Prat med fastlege (eventuelt ruskonsulent) som kan henvise til egnet sted.
Ønsker du å prate mer om dette kan du ringe oss på RUStelefonen.
Igjen. Det er bra du tar tak og oppsøker hjelp. Vi får håpe du blir møtt på en bedre måte når du oppsøker din lege.