Slutte med Subutex

Hei. Jeg har de siste 2 år brukt subutex en sjelden gang. De siste 4 mnd har bruken blitt hyppigere, dvs ca 1 mg nesten hver dag. Jeg prøver å slutte og klarer å holde meg borte fra det i 2-5 dager innimellom før jeg får influensa symptomer og blir tappet for energi og igjen tyr til å sniffe ca 1 mg subutex. Hva bør jeg gjøre for å bli fri for dette. Jeg vet at lengden for å få det ut av kroppen ikke er så lang men at reseptorene i hjernen trenger lengre tid for å normalisere seg. Er det noe som er anbefalt for å subsidiere subutex i en sluttfase? Begynner å bli bekymret og vil svært gjerne få dette ut av livet før jeg drar bruken lenger.

Mann, 26 år fra Hordaland
Ved å slutte brått med subutex (buprenorfin) etter lengre tids bruk vil du, som du allerede har erfart, få opioidabstinenser. Disse kan være meget ubehagelige, men ikke farlige, i motsetning til f.eks. alkoholabstinens.
Det er kun opioider som effektivt vil dempe abstinensubehaget, det er derfor en sakte nedtrapping tilrådes. Mange vil ha nytte av Imodium mot diareen, og evt beroligende medikamenter som Truxal i noen dager, men noen utpreget god virkning har ikke dette. Noen leger anbefaler Catapresan mot kriblingene i beina som man kan få ved opioidabstinens. Diskuter gjerne disse alternativene med din lege, da det er vanskelig å se argumenter for å ikke gi en pasient med opioidabstinenser slike medisiner. Uansett hvordan du løser dette problemet, så ønsker vi deg all lykke til. Stå på, dette lar seg gjøre, mange har gjort det før deg! (Kilde: lommelegen)