Hei. Jeg har siden høsten 2011 slitt med voldsomt sinne når jeg blir for full. Det varierer veldig, og kan gå lang tid mellom hver gang jeg blir sånn, sist det skjedde var høsten 2013 før det igjen skjedde nå i Mars. Jeg drikker ganske ofte, så og si hver helg, men blir ikke like full hver gang. Det virker som at det er pga sprit det oppstår, men jeg kan fint drikke sprit uten at det skjer også.. Jeg husker aldri selv at jeg har vært sint, men får det forklart dagen derpå, noe som gjør at jeg opplever angst for hva jeg kan ha sagt og gjort. Det virker som om det er en eller annen trigger som utløser det, men som jeg aldri sier til noen eller vet selv hva er. Når dette oppstår får jeg en slags blackout og alt er svart i den perioden jeg er sint.. Jeg blir veldig sint og lar det gå utover mine nærmeste, spesielt min beste venninne. Jeg mener tydeligvis da at alt er hennes skyld, og kjefter hun gul og blå for ting jeg finner opp selv. Jeg er redd det skal ødelegge vårt vennskap, da hun mest sannsynlig vil bli drittlei hvis det fortsetter. Jeg aner rett og slett ikke hva som kan være årsaken til dette, og ville blitt glad om dere kunne kommet med tips til at det kan forbedre seg.. 

Kvinne, 20 år fra


Årsaken til dette er nok at du drikker mer og sterkere alkohol enn du tåler. En annen grunn kan også være at du drikker for fort, eller at du ikke spiser skikelig før du drikker. Den enkleste måten å løse dette på, er å avstå fra alkohol. Hvis du ikke ønsker det, kan følgende råd være nyttige.

Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:

1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Dette er kanskje vanskelig, en mulighet er å si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg. F.eks. den venninen din som det går utover.
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent (les: ikke drikk brennevin).
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Og hvis du noen gang skulle trenge hjelp …

Rushjelp på nettet.
Stiftelsen Bergensklinikkene sin internettside for tester og selvhjelpsprogrammer, blant annet for alkohol. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer, som lever i stabile boforhold og er i kontakt med venner, slektninger eller kollegaer. Her finner du informasjonen du trenger.

Rushjelp  i det ofentlige.
Hvis du føler at du trenger mer aktiv støtte og rådgivning kan du søke hjelp via fastlegen din. Det finnes forskjellige polikliniske behandlingsopplegg, men da må du få en henvisning fra fastlegen. Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Du kan også chatte med oss alle hverdager mellom 14 og 17. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning.

Andre muligheter.
Det finnes også bøker som kan hjelpe deg. Et eksempel er Fanny Duckert: Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon, SERITI forlag (2003). Hensikten med denne boken er å hjelpe deg med å finne ut hva et alkoholproblem er. Dernest å gi praktisk veiledning i hvordan endringer kan gjennomføres, slik at de blir realistiske og mulige å leve med. Hvis du vil lese mer om dette, kan du kikke her.