Mulig daterape

For noen år siden opplevde jeg noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal forholde meg til. På den tiden røykte jeg hasj omtrent daglig (i hovedsak pga. en sykdom som bl.a. ga meg mye magesmerter og søvnproblemer), og da jeg gjennom venner fikk en ny kontakt å kjøpe av ville han komme på besøk så vi kunne bli litt kjent. Mens han var der røykte vi, men hasjen var av usedvanlig dårlig kvalitet og hadde liten effekt. Likevel ble jeg etter hvert svært trøtt, og prøvde høflig å hinte til at han måtte gå snart. Så tok han plutselig tak i meg for å kysse meg, og av en eller annen grunn ble jeg helt paralysert. Jeg hadde absolutt ikke sett det komme, jeg hadde ikke flørtet og hadde absolutt ingen lyst til å være intim med ham, så jeg prøvde forsiktig å trekke meg unna, men enten oppfattet han det ikke eller så ignorerte han det. Det endte med at vi hadde sex, og jeg syntes det var veldig ubehagelig, så jeg ga minimalt med respons men turde samtidig ikke si klart og tydelig nei – jeg var av en eller annen grunn livredd og greide ikke å tenke klart nok til å finne en vei ut av situasjonen. Jeg holdt masken til han var ute av huset, men i ettertid følte jeg meg både ekkel og skremt, og greide ikke å slutte å tenke på det fordi jeg ikke forsto hvorfor jeg reagerte så ulogisk. Først noen måneder etterpå slo det meg at han kunne ha puttet noe i brusen min.
Jeg husker at jeg syntes den siste slurken smakte litt kjipt (bittert), selv om jeg ikke tenkte mer over det der og da. Og neste dag var jeg ukarakteristisk vimsete og fjollete – samtidig som tanken på ham fikk meg til å holde døren låst og gardinene lukket. Høres dette ut som en sannsynlig reaksjon på et eller annet daterape-drug (jeg vet at han holdt på med diverse andre stoff, inkludert piller), eller kan kombinasjonen av hasjrøyking og en generelt engstelig personlighet ha vært nok til å forårsake oppførselen min den gangen? Jeg er ikke ute etter å anmelde ham så lenge etterpå, men for min egen del trenger jeg å forstå hva som egentlig skjedde så jeg kan legge det bak meg. På forhånd takk for hjelpen!

Kvinne, 31 år fra Rogaland
Vi skjønner at dette har vært en svært ubehagelig opplevelse for deg, og at du føler deg misbrukt. Vi forstår også at du ønsker å få en «oppklaring» i hva som egentlig skjedde, men dessverre er det umulig for oss å kunne si noe om hva du kan ha fått i deg. Slik du beskriver hendelsen, virker det som at du var ved bevissthet hele kvelden. Det som kanskje er mest karakteristisk for såkalte «daterape-drugs» er at offeret blir bevisstløst, eller i alle fall så omtåket, at h*n ikke klarer å gjøre motstand. Hvilke ettervirkninger som oppleves etter inntak av denne typen stoffer varierer nok fra person til person, så det å gjette på type stoff utfra ettervirkninger gir lite mening.
Du beskriver at du følte deg engstelig mens dette foregikk, og vi tenker at det er en ganske vanlig reaksjon ved hasjrøyking. Vi kan, som sagt, ikke vite sikkert hva du fikk i deg den kvelden, men fordi du var ved bevissthet kan det godt hende at du ikke fikk i deg noe annet enn hasj.
Hvis dette er noe du går og tenker mye på kan det være lurt for deg å få noen å snakke med dette om. Ut fra din beskrivelse synes vi hendelsen har et sterkt preg av overgrep, og slike ting kan være vanskelig å bearbeide alene. På hjemmesidene til DIXI kan du finne nyttig informasjon, og eventuelt ta kontakt for en samtale.