Methbivirkninger

Hei. Jeg prøvde crystal meth for 24 timer siden ca. Jeg begynte å plukke på «kviser» jeg hadde fått fra dopet og har nå fått noen få sår, med orange/rustfarge og noen rustfargeflekker i huden. Hvordan behandler jeg dette raskest og best? I tillegg har jeg litt vondt i ledd og i lymfeknuter, de er stive. Jeg kommer ikke til å ta dopet igjen.

Mann, 19 år fra Oslo
Det at du får sår når du plukker på kviser er helt naturlig, og det som er viktig for deg nå er å holde sårene rene og ikke plukke mer på dem. I denne lenken Sårbehandling fra lommelegen kan du få tips til hvordan du skal rense sårene.
Når det gjelder smerter og stivhet i kroppen er dette en vanlig abstinensreaksjon ved (meth)amfetaminbruk. Det at du får en abstinensreaksjon betyr ikke at du er avhengig, kun at det er reaksjoner som oppstår i det kroppen skal «nullstille» seg etter bruk av rusmidler. Hvis stivheten ikke gir seg etterhvert kan det være greit å kontakte lege for å utelukke at det er noe annet som forårsaker plagene. Du behøver ikke fortelle legen at du har tatt meth, det som er viktig er at andre sykdommer utelukkes. Men, som sagt, de plagene du beskriver er veldig vanlige etter bruk av (meth)amfetamin så du har sannsynligvis ingen grunn til å bekymre deg.