Legemiddelavhengig

Hei! Jeg bruker store doser med paralgin forte og tramadol 50 mg, 8 stk av hver daglig. Det begynte med smerter for mange år siden. Jeg har fortsatt mye smerter, men jeg ønsker så gjerne og kutte de ut. Jeg har klart det før, da sluttet jeg på dagen. Sykdom under graviditet gjorde at jeg måtte begynne igjen. Det som er vanskelig nå er at jeg er livredd for å slutte. Redd for angsten! Legen har bedt meg trappe forsiktig ned, men jeg klarer ikke det engang. Jeg er så lei meg. Føler meg så mislykket og skamfull og som verdens dårligste mor. Jeg burde klart å slutte igjen! Jeg er i behandling for depresjon. Hvor kan jeg begynne for å få til dette? Jeg leser masse om emnet, så teorien kan jeg litt om.

Kvinne, 32 år fra Østfold
Den beste måten å trappe ned på er langsom seponering, noe legen din allerede har fortalt deg. Du skriver at du er livredd for å slutte, tror du at denne angsten kan være årsaken til at du opplever det så vanskelig denne gangen? Kan det være en mulighet å be om inneliggende avrusning? Da kan du trappes ned på sykehus, i trygge omgivelser og med helsepersonell tilstede. Det finnes jo også en del type C-preparater som kan dempe angsten noe når abstinensene er som verst. Snakk med legen din igjen om alt dette, og fortell om angsten du opplever slik at han kan ta hensyn til det når han skal hjelpe deg videre. Lykke til!