kreve urinprøver?

Hvor lenge kan fastlege kreve urinprøver? politi meldte til min fastlege om mulig kjøring i ruset tilstand.. noe som ikke er tilfelle, kjører aldri rusa. men jeg hadde noe cannabis i urinen de første prøvene. men nå har jeg gått på urinprøver i kansje 3-4 måneder, å lege gir meg ikke tillatelse til å stoppe. han sier: om du ikke møter opp og tisser i et glass frammon sykesøster 1 gang i uka, må jeg dessverre ta fra deg førerkortet. hvor lenge kan han kreve dette? er i fast jobb, å må ta meg fri for å tisse hver uke.. hilsen lei mann

Mann, 24 år fra Sør-Trøndelag
Vi antar at siden du hadde cannabis/THC verdier i urinen på de første prøvene har politiet vært usikker på om du fyller førerkortforskriftenes helsekrav. Legen din er den som avgjør om du fyller kravene og kan således bestemme når han mener du gjør det. Det finnes altså ingen faste grenser for hvor lenge legen din kan kreve det. Du skriver ikke noe om hva du og legen har snakket om i forbindelse med at politiet meldte det til ham. Det sannsynligvis legen trenger er tillit til at du ikke begynner å bruke cannabis etter at du slutter og levere urinprøver. Neste gang du snakker med legen kan du jo spørre han om hva som skal til for at han får tillit til deg.
Du kan lese hele skrivet til Fylkesmannen om førerkort og helsekrav her. Vi har også en side med lenker om rusmidler og trafikk som kan være nyttig om du ønsker å lese mer.