Kokain

Har nettop fått vite at min datter ruser seg på kokain!22 år går på høyskole å bor på hybel. etter det jeg har forstått er det nok i forbindelse med alkohol. Har vist foregått et par år! Virker som hun klarer seg greit på skolen.men jeg er bekymret….vet at hennes kjæreste har vært i et miljø,men hun har sagt at han er ute av det!!men jeg lurer…. hun kommer hjem nå for helgen å vi har bestemt oss for å konfontere henne med dette! Vi er grusomt fortvilet og skuffet. Hvordan går vi frem? Må ha et svar veldig fort da hun kommer hjem i kveld.

Kvinne, 47 år fra Hedmark
Vi skjønner godt at dette er vanskelig for dere, og at dere er bekymret. Dere planlegger å konfrontere henne med det dere har fått vite om hennes kokainbruk og lurer på hvordan dere best kan gjøre det. Vår erfaring er at en rolig og saklig samtale ofte gir bedre resultat enn en konfrontasjon. Konfronasjoner vil ofte oppleves som angrepet og reaksjonen blir forsvar. En samtale som tar en slik vending har en tendens til å «låse seg». Vi har en artikkel på vår hjemmeside som heter «hvordan snakke med noen om deres cannabisproblem», den kan gi dere nyttige innspill. Selv om den er skrevet med tanke på cannabisbruk er de absolutt anvendelig når det gjelder andre rusmidler også. Har dere andre spørsmål eller ting dere lurer på er dere velkomne til å kontakte oss på telefon hver dag 11-19 (onsdager 10-21) eller på chat hverdager 14-17 (onsdager 14-21).