Kan jeg bli tatt for bruk av cannabis (hasj)?

Hei! Jeg har en kompis som nå blir bedt på avhør og har hatt »razzia» hjemme, som vil si at politifolk kom hjem til han for å sjekke om han hadde cannabis der. Han vennen har også sendt meg et bilde av folk som er skrevet opp på »lista» som han kaller det, som politiet har laget, eventuelt sjekket. Og jeg er skrevet opp der.  Jeg har røyket sammen med han og noen flere, men det har bare skjedd totalt 4-5 ganger. Sist jeg gjorde det var liksom over 3 måneder sida, og jeg har slutta med det helt. Ingen andre har fått brev eller blitt snakka til utenom han, fordi politiet tror han dealer. Men om jeg blir tatt inn på avhør fordi politiet vet at jeg har prata med vennen min om når vi skal gjøre det og sånn, så lurer jeg på hva som kommer til å skje med meg? Jeg har ingen problem med å gå på sånn urinprøve. Men jeg er veldig usikker og har skikkelig dårlig følelse hver eneste dag, fordi plutselig så kan de ringe. Men de har ikke ringt eller informert noen andre enn han. Dette har pågått i over 2-3 uker, så jeg lurer på om jeg er i fare i hele tatt? For ellers så hadde de vel tatt kontakt med meg for lenge sida?

Mann, 18 år fra Akershus
Vi skjønner at det er ekkelt for deg å gå rundt og være engstelig for at politiet skal ta kontakt, men det er dessverre umulig for oss å vite akkurat hva politiet planlegger å gjøre i denne saken, eller når de eventuelt har tenkt å gjøre det. Det kommer nok an på kapasiteten til politiet der du bor, hvor viktig / stor de anser denne saken for å være, samt hva de måtte ha av bevis. Hvis politiet mener at du har røyket hasj og ønsker å gå videre med det, kan det kanskje bli vanskelig for dem å bevise noe hvis du ikke har røyket på lenge, og dermed avleverer rene urinprøver. Men igjen, det er vanskelig for oss å gi deg noe godt svar på hva som kommer til å skje, og i så fall når.
Det vi kan si noe om er de generelle straffereaksjonene for å røyke hasj. Når du røyker hasj bryter du legemiddellovens § 24: «Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika.»
Straffen for å røyke hasj er som regel en bot på noen tusen kroner. Det er verdt å merke seg at dette ikke er er forenklet forelegg, det vil si at denne anmerkningen vil komme på ditt rulleblad. Du kan lese mer om hva det innebærer og de forskjellige typer vandelsattetser som finnes i disse artiklene på ung.no