Hvordan få hjelp?

Hei. Jeg har slitt med psykiske problemer, i hovedsak anoreksi, siden jeg var 11. De 4 siste årene har jeg misbrukt illegale rusmidler. Jeg går på en skole for eks-rusmisbrukere, men kan ikke møte opp nå fordi jeg har falt utpå kjøret igjen og da kan man ikke være der. Jeg misbruker amfetamin og piller(benzo) flere ganger om dagen, og var for 1 mnd siden innlagt for avrusning på en psykiatrisk institusjon. Jeg gjennomførte, men kom ut igjen til det jeg dro vekk fra, og klarte ikke å holde meg unna amf. Nå er jeg redd og veldig sliten. For en uke siden i dag hadde jeg en veldig ekkel opplevelse hvor jeg mistet delvis kontakt med kroppen – det var som om den sov mens hjernen var på høygir – og jeg fikk kjempevondt i brystet og hodet. Jeg var helt sikker på at jeg skulle dø. Jeg ble kjørt i ambulanse til sykehuset og klarte nesten ikke prate, heller ikke bevege på kroppen. Her ble jeg møtt med det jeg frykter mest; «det er psykisk».. Det var så fysisk som det kunne bli, og jeg vet selv hvor dårlig min psykiske helse er, men det var ikke det jeg ba om hjelp til – jeg var redd for å dø, men ble ikke trodd / tatt på alvor. Hva kan ha skjedd her? Jeg hadde gått på amf. kontinuerlig i 3 døgn + inntak av cannabis + stilnoct (benzo). Kan det være at sentralnervesystemet på en måte ble «midlertidig lammet»? Også til spørsmål nr 2. Jeg trenger og ønsker hjelp! Jeg har god kontakt med Uteseksjonen, og setter umåtelig stor pris på hjelpen deres. Men jeg klarer ikke å slutte her hjemme på egenhånd, og oppfølgningen fra da jeg ble skrevet ut sist var ikke tilstrekkelig. Jeg vet at jeg må ta valgene selv, og tro meg på at jeg prøver så godt jeg kan. Problemet er det at når jeg har bedt om hjelp, herav RAM (rusakuttmottak) og andre institusjoner spesialisert på rusproblematikk så blir jeg avvist fordi jeg har psykiske lidelser i tillegg. Jeg har lang og veldig vond erfaring med akuttpsykiatrien, og det er derfor ikke et alternativ for meg. Finnes det noe annet tilbud dere vet som muligens ville vært mer villig til å ta meg imot, eller burde jeg erkjenne at jeg må prøve å bli rusfri uten innleggelse? Det er vondt å be om hjelp og ikke få den. Men heldigvis har jeg Uteseksjonen som jeg ikke kan få skrytt nok av. Takk på forhånd.

Kvinne, 23 år fra Oslo
Du beskriver en ubehagelig opplevelse og lurer på hva som kan ha skjedd. Du skriver at du har brukt illegale rusmidler i 4 år, men ikke hvilke rusmidler, så om de eventuellt har hatt påvirkning på det som har skjedd i det siste kan vi ikke si noe om. Når det gjelder de rusmidlene du har brukt i det siste som forårsaket at hjernen var på høygir og at du fikk kjempevondt i brystet og hodet vil vi opplyse følgende:
Når man bruker amfetamin kan det føre til  til sterk svetting, feber, rask puls,hurtig åndedrett, kramper, brystsmerter og kraftig forhøyet blodtrykk. Forhøyet blodtrykk kan føre til vondt i hodet slik som du beskriver. En annen effekt av amfetamin er muskelsmerter som kan føles som vondt i brystet. Bruk av cannabis kan også øke blodtrykket som igjen kan gi en følelse av at du får vondt i hodet.
Du skriver at du ble redd og at du var veldig sliten. Når man slutter med både amfetamin og cannabis kan det føre til angst og depresjoner. I tillegg skriver du at du var redd du skulle dø, noe som også sannsynliggjør hypotesen om angstanfall som årsak til ubehaget du opplevde. Symptomer ved angstanfall kan være meget fysiske selv om det er psyken som har utløst dem. Eksempler på fysiske symptomer ved angstanfall kan være hjertebank, hyperventilering, kramper, «blurry» syn, følelse av å ikke være tilstede i kroppen/hodet, kvalme og ukontollerte skjelvinger.
Blandingen av benzodiazepiner og cannabis gjør at du får en en kraftigere rus fordi de forsterker hverandres dempende effekt og dette kan kanskje føles som at «sentralnervesystemet blir lammet». I tillegg hadde du vært på amfetamin i tre dager, noe som kanskje hadde gjort deg nokså sliten. Summen av alle disse faktorene kan muligens gi forklaring på den ubehagelige følelsen du hadde. Hvis du gjennomgikk en sjekk på sykehuset, og de ikke fant noe galt med deg er det nok ikke fare for at du får noen varige mèn.
Du sier du ønsker hjelp, men at du ikke klarer å slutte på egenhånd. Vi vil anbefale deg å ta kontakt med din fastlege igjen og forklare at du har et rusproblem, at du ikke har fått den hjelpen du trenger, og at du har lyst til å slutte. Fastlegen din kan da henvise deg videre til et sted som kanskje er bedre egnet. Du har rett til hjelp uavhengig av hvor sterke psykiske lidelser du har i bunn. Du kan selv gå inn på fritt sykehusvalg og finne en institusjon som kan passe for deg.
Ønsker du mere opplysninger ta gjerne kontakt med oss på rustelefonen 08588 og snakk med en av våre erfarne veiledere. Vi har åpent hver dag 11-19 (onsdager 10-21). Du kan også chatte med oss hver dag mellom 14-17.
Håper du fikk svar på det du lurte på.