Hvor lenge sitter cannabis i mannens sedceller etter å ha røyka hasj?

Jeg har en mann som røyker hasj kanskje 1-2 ganger i mnd. Jeg prøver å bli gravid og lurer derfor på om hvor lang tid det tar før cannabis er ute av systemet hans etter å ha røyka hasj? Fra han har tatt det siste trekket fra hasjsigaretten. Tar det 4 timer, 3 uker eller hvor lenge tar det før sedkvaliteten er på topp igjen?

Kvinne, 28 år fra Buskerud
Når et gjelder hasj (cannabis) og graviditet mener forskere at hovedproblemet er at THC, som er virkestoffet i cannabis, kan påvirke transportevnen til sædcellene, og transport av det befruktede egget i eggleder.
Nerveceller overfører impulser mellom hverandre ved hjelp av kjemiske signalstoff. Disse skilles ut fra den ene cellen og binder seg til mottakssteder – reseptorer – på den andre. Når signalstoff binder seg til en reseptor, startes en nerveimpuls i den andre cellen. En gruppe signalstoff kalles anandamider. Cannabis inneholder stoffer som er svært like disse anandamidene. Cannabisstoffene kan derfor binde seg til anandamidreseptorene på sædcellene, men de stimulerer ikke cellen på samme måten. I stedet blokkerer de reseptorene så anandamidene ikke slipper til for å gjøre virkningen sin.
Når sædcellene fungerer som de skal (uten THC i systemet)vil stimuli av anandamider bedre svømmeegenskapene, hjelpe sædcellen å feste seg til overflaten av en eggcelle og stimulere utskillingen av et eggehvitestoff som er nødvendig for at sædcellen skal trenge inn i egget. Dersom det er cannabis tilstede, binder cannabisstoffene seg til sædcellenes anandamidreseptorer i stedet og blokkerer for anandamidvirkningen. Det er dette som gjør at hasjbruk fører til dårligere befrukningsevne, for sædceller som er påvirket av THC vil gå glipp av den positive påvirkningen fra anandaminene, og resultatet blir at de går » for hardt ut» og bli slitne slik at de ikke kommer frem til egget. Derfor kan det være best å unngå hasj når dere prøver å bli gravide.
Vi tenker ut fra dette at du/dere trygt kan bli gravide. Hvis du blir gravid, kan du regne med at sædcellen som nådde frem virket som den skulle, og følge opp svangerskapet på vanlig måte. Det er heller ingen ting i veien med å diskutere dette med helsepersonell. De har taushetsplikt, og det er nok ikke første gangen de har vært borti en slik problemstilling.
THC som er virkestoffet i cannabis kan påvises i blodet ca 12 timer etter siste inntak. THC kan påvises i urinen i ca 1 uke etter siste inntak. Brukses cannabis regelmessig tar det 1-6 uker før det er ute av urinen.