Et rart spørsmål …

Hva er det tenåringssønnen min bruker sitronsaft til? Han drikker sitronsaft rett fra flaska (den lille gule plastflaska med grønn kork) rett før han går ut. Jeg har mistanke om at det er en eller annen reaksjon i kombinasjon med noe annet? Hva er det de oppnår? Både han og kameraten hans driver med dette. På forhånd takk for svar.

Kvinne, 47 år fra Akershus
Kanskje din sønn og kameraten har spesielle preferanser når det gjelder saft? Kanskje de liker smaken? Slik sitronsaft gir ikke rus, men brukes i noen sammenhenger som har med rus å gjøre. Spørsmålet er om det vil berolige deg i særlig grad å høre hva det brukes til.
• Én mulighet er at de bruker cannabis eller andre rusmidler, og har en forestilling om at ved å drikke sitronsaft vil eventuelle urinprøver være negative. Det er tvilsomt om saften har denne virkningen, men en del unge tror det. Hvis verken sønne din eller kameraten leverer urinprøver, kan vi vanskelig se at dette er grunnen.
• Slik sitronsaft brukes også til å koke opp heroin sammen med vann for at stoffet skal løse seg opp og deretter injiseres. Denne muligheten holder vi for temmelig lite sannsynlig.
I mange tilfeller kan det lønne seg å spørre direkte. Hvis man ikke spør, men spekulerer, fører det ofte til unødvendig krisemaksimering. Og hvis du spør får du nok et eller annet svar. Da kan du kontakte oss, så kan vi fortelle deg om svaret er plausibelt eller ikke.