Er man smittebærer av Hepatitt C for alltid?

Hei! Jeg fikk påvist hepatitt c for noen år siden. Den er ikke aktiv og jeg har aldri hatt noen symptomer eller plager av dette. Jeg har vært mangeårig rusmisbruker. Nå er jeg nykter og vil gjerne ha en ‘ordentlig’ dame å dele livet med, men jeg er livredd for å fortelle noen at jeg har hepatitt c. Jeg vet at viruset kan smitte via sex, men er jeg smittebærer for alltid? Eller finnes det kur jeg kan ta for å bli kvitt det, eventuelt sånn at det ikke er risiko for smitte? Er det risiko for smitte når man kysser også?

Mann, 44 år fra Telemark
Først av alt vil vi gratulere deg med at du har klart å bli nykter. Vi skjønner veldig godt at du ønsker deg en dame å dele livet med. Da dukker det opp spørsmål som: Hvor mye skal man fortelle? Hvordan skal man si det? Når skal man si det? Hva er risikoen for at partneren blir smittet?
MERK: Når vi svarer deg på dette, er det meget viktig å understreke at vi er ikke leger. Derfor, når du skal ha eksakte og oppdaterte svar om rent medisinske ting som smitte og helserisikoer, bør du snakke med eksperter. Det er i dette tilfelle en infeksjonsmedisinsk avdeling på et sykehus (se under). De vet ofte mer enn fastlegen, ikke minst om nye typer behandling. Det er også på en infeksjonsmedisinsk avdeling du får behandling. Om du ikke ønsker behandling, bør du uansett skaffe deg den nyeste og mest oppdaterte informasjonen på området. Det får du av en infeksjonsmedisinsk avdeling. Enten kan du kontakte Sykehuset Telemark, Poliklinikk for infeksjonssykdommer, eller for eksempel tilsvarende avdeling ved Ullevaal sykehus (vi har snakket med sykehusene, og de tilbyr begge den nye behandlingen).
Til ditt spørsmål i overskriften: 20 – 30% av de smittede vil spontant kvitte seg med viruset  innen et år etter smitte. Vi vet ikke om dette er tilfelle med deg. Uansett er det gode nyheter for deg angående behandling. Det er kommet en ny type behandling for hepatitt C som er temmelig effektiv og ikke så langvarig som tidligere (dette er stadig i endring og forbedring).
Hvis du snakker med eksperter så snart som mulig, kan de fortelle deg om risikoer og forebygging. Da slipper du gruble så mye på det. Hvis du vil ha informasjon over telefon, anbefaler vi deg å ringe SUSS-telefonen på 800 33 866. SUSS-telefonen er åpen hverdager 16:00-20:00 og helgedager 16:00-19:00. Uansett hva du gjør, tror vi det er viktig at du snakker med ekspertise. De kan nok berolige deg litt angående det seksuelle og kyssing osv. I tillegg kan de gi deg gode råd for å unngå smitte, og ikke minst kan de behandle deg
Hvis du vil behandles.
• Behandlingen er poliklinisk, altså du blir ikke innlagt, men får behandling mens du bor hjemme. Noen jobber/går på skole under behandling, andre er sykmeldte noe eller hele tiden. Etter det vi skjønner, er det snakk om piller (og ev. sprøyter a la insulin)
• Behandlingen er gratis.
• Du trenger henvisning. Be fastlegen din om det snarest mulig. Den nye behandlingen er meget ettertraktet, og det er allerede ventelister/kø. Du ber da om henvisning til Sykehuset Telemark, Poliklinikk for infeksjonssykdommer, hepatitt C-behandling uten interferon.
• Du kommer til å måtte ta en del blodprøver. Og det er mulig du også må ta en biopsi av leveren din. Biopsi er ikke spesielt gøy eller behagelig, men du får god oppfølging på sykehuset (om biopsi blir aktuelt).
På et eller annet tidspunkt er det nok best å si noe hvis/når du treffer en dame. Denne problematikken kjenner du delvis igjen fra det å være tidligere misbruker: de fleste synes det er best å si noe om det til de aller nærmeste. Det blir lettere for dere begge hvis du har oppdatert informasjon. Inntil da bør du godta å ikke ha sex, i alle fall ikke uten kondom. En mulighet er at dere sammen tar en samtale med en infeksjonsmedisinsk avdeling for å få en realistisk vurdering av smitterisiko o.l.
Kanskje det ikke er det første du skal fremheve ved deg selv, og tenk litt på hvordan du ordlegger deg. Hvis det først du sier til en du treffer er: «Hei, jeg er tidligere narkoman og har hepatitt C, skal du være med på date?», kan det hende at hun blir noe skeptisk. Det vi kan si er at med noen meget små, enkle forholdsregler vil smitte unngåes uten større problemer. Det er ingen ting i veien for at du skal ha et fullverdig forhold til en dame uten at hun blir smittet.
Håper dette var til nytte for deg. Igjen, gratulerer med det du har klart og lykke til videre.