Er dette for brukerutstyr å regne?

Vi finner Bob Marley pure hemp cigarette paper på rommet til vår sønn. Er dette brukerutstyr? Inneholder det narkotika? Vil tollere stoppe innførsel på flyplasser? Vil innførsel betraktes som kriminelt og hva vil evt reaksjonen være? Takknemlig for svar. Bekymret mor

Kvinne, 56 år fra Nordland
Sigarettpapir i alle former, størrelser og varianter kan brukes for å lage/rulle en «vanlig» sigarett eller en joint (sigarett som innholder cannabis). På den måten kan det nok kalles brukerutstyr for røyking. Selve papiret inneholder ikke narkotika, og det er fullt lovlig å innføre til Norge som tobakksvare. Det vil si at du må være 18 år for å innføre det, og at du må holde deg innefor kvoten på 200 sigarettpapir. Det som er spesielt med (sigarett)papir lagt av hamp er at papiret sies å være mer holdbart. Ved å rulle sigaretter med denne typen papir vil man derfor oppnå at sigaretten varer lengre, den bruker mer tid på å gå opp i røyk.