Datter 19,5 som bor hjemme, ruser seg

Hvordan går man fram når man har en myndig hjemmeboende datter som sliter psykisk og som ruser seg,hun har gått på arb.avklar på nav i ca 1,5 år…siden fortvilet mor…

Kvinne, 40 år fra Aust-Agder
Du skriver ikke så mye om situasjonen dere er i og derfor kan vi bare uttale oss på generelt grunnlag. Vi antar at problemet først og fremst dreier seg om at datteren din er voksen og ruser seg. Erfaringsvis vet vi at mange synes det er vanskelig å stille krav til voksne barn når de har psykiske problemer. Samtidig vet vi at det å ruse seg hjelper ikke, og kan i mange tilfeller bidra til å forverre tilstanden. Derfor kan det være lurt å stille krav til voksne hjemmeboende barn selv om de har psykiske problemer. Hvis det er så at det er vanskelig å komme i dialog og/eller samarbeide med datteren din kan det være lurt å få hjelp av en nøytral tredjepart. Legen din kan henvise til en psykolog eller DPS (distriktspsykiatrisk senter), du kan også ta kontakt med familievernkontor der du bor. Du er også velkommen til å ringe oss mellom kl.11 og 19 hver dag, og mellom kl.10-21 på onsdager.