Crystal meth – første gang

Hei Jeg havnet på en fest for to dager siden som jeg i ettertid ser at utviklet seg dårlig for min del. Var ikke beruset når jeg kom dit og drakk faktisk ikke noe alkohol i det hele tatt.. men fikk i stedet pushet på meg å røyke noe de kalte ice (har sett i ettertid at dette også heter Crystal Meth) – aldri hørt om det før.. jeg var oppstemt og nysgjerrig så det ringte ingen bjeller i hodet mitt. Kjente ingen virkning i starten så fortsatte å røyke det gjennom kvelden – ble såklart rusa etter hvert og sovnet litt før midnatt. Stod opp og følte meg helt grei – litt groggy bare.. tenkte ikke noe mer over det.. når jeg skulle gå så satt jeg og pratet med noen andre der – de tilbød meg et par trekk til før jeg gikk noe jeg tok i mot.. Jeg ble også fortalt at i tillegg til å røyke ice så hadde jeg også fått litt GHB som jeg drakk utpå kvelden. Det er nå over halvannet døgn siden jeg dro derfra. Jeg kom hjem og følte meg bare trøtt og sliten så det ble mye søvn i går. Dagen i dag begynte helt greit – fått i meg litt mat og drukket litt vann og følte jeg var på full fart til å bli helt frisk eller normal igjen. Tenkte ikke så mye mer på det – men så plutselig for noen timer siden så begynte det masse kribling i kroppen min. Følte veldig rastløshet, vansker med konsentrasjon og ble litt engstelig, men tenkte at det kom til å gå over.. De siste timene har det kommet og gått litt i bølger. Det skal nevnes at jeg ikke bruker stoff til vanlig – kun litt hasj av og til og aldri brukt dette før. Spørsmålet mitt er hva dette er? og om det kommer til å vare lenge? og om jeg burde gjøre noe med det?

Mann, 45 år fra Akershus
Det er to potente rusmidler du har brukt sammen denne dagen. Ønsker du å lese mer om metamfetamin og GHB (gammahydroksybutyrat) kan du gjøre det på folkehelseinstituttets sider. Som du sier er ice navnet som ofte er brukt på krystallisert metamfetamin som kan røykes.
Om du leser folkehelseinstituttets informasjon tror jeg du vil kjenne igjen noen av de følelsene du beskriver over. Virkning av bruken, og kroppens reaksjoner når rusmidlene skal ut av kroppen (abstinenssymptomer), vil begge kunne gi den følelsen du nå kjenner på. Konsentrasjonsvansker, trøtthet, forvirring er noe som går igjen ved bruk av rusmidlene. Dette er følelser som også kan kjennes etter at selve rusen er over. Folkehelseinstituttet skriver også at fysiske reaksjoner ikke er vanlig etter avsluttet metamfetaminbruk. Videre skriver de at verking i ledd og muskler , angst og urolig søvn er likevel relativt vanlig. Kanskje er det noe av dette du nå kjenner på.
Som du ser kan vi desverre ikke gi deg noe eksakt svar på spørsmålene dine. Når to rusmidler brukes sammen vil de også kunne «spille på hverandre» slik at man får andre og kanskje mer uforutsigbare opplevelser av rusmidlene. Dette samspillet kan også påvirke rusmidlenenes senvirkninger som du her beskriver.
Vi på RUStelefonen får flere henvendelser som dette, der vi ikke kan gi noe konkret svar. Om du opplever at ubehaget du beskriver blir uutholdelig anbefaler vi deg å kontakte ambulanse eller legevakt.