Circadin

Hei! Jeg har hatt relativt store problemer med innsovning hele oppveksten, men har det siste halvåret opplevd problemer med å sove igjennom. En normal natt har foregått slik: legger meg i sengen i 23-00 tiden, sovner først rundt 04.00, våkner to-tre ganger før jeg må stå opp klokken 08.00 Selvom dette går på konsentrasjon utover dagen, har jeg ingen store problemer med å stå opp hver morgen. Jeg har altså ikke noe «snudd-døgnrytme-syndrom». Legen min skrev likevel ut circadin til meg for en uke siden, som ikke har hatt noen effekt i det hele tatt. Kroppen min sier ifra når det er på tide å legge seg i senga – jeg får bare ikke sovnet. Jeg er skeptisk til circadin da jeg tror det i mitt tilfelle vil være bedre med imovane. Kan dere fortelle meg litt mer om disse tabelettene, og ut ifra mine søvnvansker?

Kvinne, 20 år fra Telemark
Det er ganske stor forskjell på circadin og imovane. Circadin er et preparat som inneholder melatonin som er kroppens eget «søvnhormon». Ved å tilføre kroppen melatonin i pilleform skal dette gi en søvnfremkallende effekt, uten at det går på bekostning av søvnkvaliteten. Det er heller ikke, så vidt vi vet, fare for avhengighet ved bruk av circadin. Les mer i circadins pakninsvedlegg.
Imovane er som nevnt en helt annen type preparat. Virkestoffet er zopiclon, og det kategoriseres som et z-hypnotika. Zopiclon påvirker GABAresptorene i sentralnervesystemet, og forkorter innsovningstid på en mer «kjemisk» måte (likner på virkningen av benzodiazepiner). Du skriver at du føler at Imovane hjelper deg bedre, noe som ikke er så merkelig. Imovane kan nok oppleves som mer behagelig fordi det fører til akutt innsovning (brukt på riktig måte). Ulempen ved bruk av Imovane er at det kan være svært vanedannende, både fysisk og psykisk. Hovedproblemet med det er at du kan bli avhengig av Imovane for å få sove i det hele tatt. Dette i kombinasjon med toleranseutvikling (behov for økt mengde medisin for å oppnå virkning) gjør at Imovane ikke egner seg til behandling av søvnproblemer som ikke er akutte. Det vil si at de ikke har oppstått som følge av en plutselig traumatisk hendelse i livet.
Når det gjelder søvnvansker er ikke det noe vi har mye kompetanse på. Men ut fra de opplysningen du gir virker det som at legen din har valgt riktig medikament for deg. Hvis søvnvanskene dine fortsetter kan du kanskje be om å bli henvist til en søvnklinikkk hvor du kan utredes mer nøye.