Bruk av Pinex forte (codaxol)

Jeg har stått fast på pinex forte i snart 3 år.Har tatt 2-4 stk i døgnet.Selvfølgelig pga en kronisk sykdom.Nå ønsker jeg å trappe ned og kutte disse ut.Hvordan skal jeg gjøre dette? Og er det farlig å bare kutte rett ut?

Kvinne, 41 år fra Sør-Trøndelag
En viss andel av kodeinet i Pinex Forte omdannes til morfin. Når du slutter, og morfinet går ut av kroppen, kan man oppleve abstinenser med fysisk og psykisk ubehag. Noen opplever abstinensen som en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre kan få kramper, problemer med magen og føle seg veldig dårlige. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.
Vi tror det kan være lurt at du tar det opp med fastlegen din at du har tenkt på å trappe ned og kutte ut. Skulle det være nødvendig finnes det medisiner som lindrer eventuelle abstinenser, og som gjør det lettere å trappe ned eller slutte. Legg en plan sammen med din lege! På et generelt grunnlag vil vi anbefale deg å trappe sakte ned; da unngår du ubehag i størst mulig grad. Hvis du har behov for å snakke med noen, er vi her alle dager fra 11-19 (onsdager 10-21).