Alkoholskader

Hei, jeg har vært alkoholiker i over 10 år..hver dag etter jobben drikker jeg 0,5-1 liter sprit, rekker akkurat å bli edru tl neste dag(drikker aldri på jobben). Hvis det er helg eller ferie drikker jeg så mye at jeg får blackout(2+ liter sprit) og noen ganger prøver jeg å drikke 1 liter i en slurk, noen ganger kaster jeg opp andre ganger går det helt fint.. Spørsmålet er : hvordan finner jeg ut om jeg har tatt skade av dette? skulle ta blodprøver hos legen for ikke så lenge siden og da sa han at de testa lever,nyre og alt mulig..og da jeg fikk blodprøvesvaret var alt fint.. Må jeg ta noen andre tester for å sjekke om alkoholen har skadet meg?

Mann, 32 år fra Oslo
Hvis du med skader mener fysiske skader på kropp og organer vil nok en grundig legeundersøkelse kunne gi deg et godt svar. Du skriver at legen har testet lever og nyrer og alt mulig. Hvis disse prøvene ikke viste noen avvik vil vi tro at det som ble testet hos deg er i orden. Nå vet ikke vi hva som ble testet, så det er vanskelig for oss å vite om du burde ta flere prøver.
I tillegg til at langvarig høyt alkohlinntak kan føre til fysiske skader, vet vi at det også kan påvirke hjernen og i verste fall gi lettere hjerneskader. Hvorvidt det er aktuelt for deg kan du kanskje snakke med legen din om. I denne artikkelen fra lommelegen.no kan du lese mer om skaderisikoer ved høyt inntak av alkohol.
Det er også verdt å nevne at skader, gjerne psykiske, som oppstår ved avhengighet ikke alltid lar seg måle hos lege. Du kan lese mer om avhengighet på dette faktaarket fra folkehelseinstituttet.