Abstinenser subutex

Heisann. Jeg er en jente på 22år. Har gått på subutex i litt over 2år. Har injisert flere ganger for dagen. Jeg har prøvd subutexplaster av legen, altså nedtrapping. Men endte med at jeg injiserte det vanlige i tillegg til plasteret. Så det funket svært dårlig for meg. Men, jeg ønsker å slutte. Ønsker ikke å gå på avrusning igjen. Ønsker å slutte selv. Spørsmålet er jo, hva abstinenser vil jeg oppleve? Er det farlig å slutte cold turkey? Kjenner jeg er redd for abstinenser.. Greit å vite hva jeg går til.

Kvinne, 22 år fra Hordaland
Du skriver at du har brukt Subutex i to år, og at du nå vil slutte, men er litt engstelig for abstinensplager. Abstinenser varierer en del fra person til person, men; feber, frysninger, forkjølelse, svette, kramper, dårlig mave, psykisk ubehag etc. er ikke uvanlig. Det er viktig at du bruker tid på nedtrappingen, da vil abstinesplagene bli mildere. Hvis du gjør det for fort, vil du bli ganske dårlig og det øker risikoen for tilbakefall eller at du må øke dosen buprenorfin igjen.
Du skriver ikke hvor stor dose du er på, men i dette heftet (side 12) er det en nedtrappingsplan på buprenorfin fra Helse Bergen/Haukeland. Den går over én uke, og er etter vår oppfatning noe optimistisk fordi den er så rask, men du kan kanskje bruke den som et utgangspunkt, og tilpasse din egen nedtrapping over litt lengre tid enn det anbefales der.
Dette er selvsagt opp til deg, men bare for å lufte tanken: Har du vurdert å be om noen form for oppfølging eller hjelp i denne fasen? Noen å snakke med? En eller annen form for medisinsk støtte ifm abstinenser/kroppslig ubehag/psykisk uro/søvnmangel osv.? Er dette noe LAR tilbyr? Disse tingene trenger du ikke ta stilling til med én gang, men det kan være greit å ha i bakhodet. For det er ikke usannsynlig at du vil ha behov for en eller annen støtte og oppfølging på vanskelige dager. Det kan kanskje også finnes noen som har erfaringer og tips i en av LAR sine brukerforeninger. Om du ikke allerede har gjort det, kan du jo vurdere å ta kontakt med enten LAR-Nett Norge eller proLAR.