Varm stekeovnsplate

Hei Jeg har noen naboer som hasjer seg hardt hver eneste dag. Flere ganger i uka kommer jeg inn på kjøkkenet og en stekeplate står på full guffe, med et slags fint pulver rundt den. Vet ikke om dette høres dumt ut, men er det hasj de holder på å tilberede på et vis, eller er de andre ting? Jeg vet de holder på med hasj fordi det stinker i gangen nesten konstant, men jeg lurer på hva dette stekeovns-ritualet går ut på. Jeg husker det samme fra min studietid, og der bodde det også noen misbrukere.

Mann, 32 år fra Oslo
Vi vet ikke om dine naboer tilbereder cannabis på kjøkkenet deres. Det er fullt mulig å bruke stekeovnsplaten til dette formålet, men det er ikke et standard-«ritual» for cannabistilberedning. Det som kanskje har skjedd, er at de glemmer at de har satt på en gryte med pasta eller en potetkjele som koker over. Da blir det ofte en hvit rand av «overkokt» vann rundt platen. Ut fra brannhensyn er det selvfølgelig ikke lurt at de glemmer stekeplater på høy varme, med eller uten kjeler. Det kan føre til brann og en liten samtale med naboene dine om brannsikring kan være på sin plass.