Ut av morfinhelvete

Hei. Jeg er en 50 år gammel kvinne. Jeg ble narkoman av å bruke morfin i flyttende form over en periode på 5 år. Jeg fikk til tider alt fra 250-750 ampuller som jeg hentet ut selv på apoteket sammen med sprøyter. I tillegg til dette fikk jeg smertestillende tabl. . Jeg hadde ingen kreft diagnose, jeg hadde en smerte problematikk. Idag er jeg kommet meg ut av morfin helvete, og smertestillende tabl. helvete… Jeg brukte 12 måneder å bli rus fri. Men, det har satt sine spor. Hver gang jeg hører noen fortelle meg at de skal til legen for å hente ut mer smertestillende fordi de har smerter får jeg frysninger, og har ett stort behov for å fortelle min historie. For som med mange så begynte det med smertestillende tabl. Toleransen min gjorde at jeg krevde mer og sterkere smertestillende etterhvert. Ingen reagerte på den store bruken av morfin som ble gitt meg. Ikke apoteket engang! Jeg etterlyser strengere tilsyn hvor en «rød» lampe børe begynne å blinke når apotek og lege skriver/leverer ut smertestillende over lang tid, og i store doser. Advarsel fra en som har opplevd å bli narkoman. Vær forsiktig med bruken av smertestillende. Begynner Dere å medisinere vekk psykisk problemer i tillegg til langtidsbruk av smertestillende bør dere være ærlig med dere selv og legen… Ingenting er så deilig som å virkelig vær tilstede i livet. Stoppe opp og kjenne vinden i ansiktet eller fuglene kvitre. Det er rart å tenke på hvor mye av livet mann mister av å ruse seg. Hilsen en Vakker, sterk, rakrygget, og tilstede kvinne.

Kvinne, 50 år fra Møre og Romsdal
Så bra at du har kommet deg ut av problemene du fikk når det gjaldt bruken av smertestillende medisiner. Og at du nå kjenner på alle fordelene det er å » virkelig være tilstede i livet «uten medikamenter . Vi er enig med deg i at enkelte leger kan være for slepphendte når det gjelder utskriving av vanedannende medikamenter. Det er fint om du kan dele dine erfaringer med andre som befinner seg i den situasjonen du en gang var. Media tar heldigvis opp dette spørsmålet til stadighet , så vi får håpe at den uheldige praksisien endrer seg. Lykke til videre!