Slutte med amfetamin

Hei ! Jeg har en i nærmeste krets som har sliti med stoff lenge. Det begynte vel med adhdmedisiner, og gikk litt over til heroin i de senere årene. Nå i det siste består avhengigheten fullt og helt av amfetamin (med sprøyte) og piller. Han har vært på avrusning flere ganger, og han vil men han klarer ikke holde seg der. Er dette noe han i teorien kan slutte med uten nedtrapping, dvs. uten at det er farlig? Han har tenkt over å dra nordover, langt bort fra hans nåværende miljø. Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe tiden han slutter ? Matveien, om det er noe medisiner han kan spørre om, hva som helst som kan hjelpe litt på veien? Setter stor pris på svar. Takk =)

Kvinne, 25 år fra Nordland
(Tittelen på spørsmålet er noe endret. Red., RUStelefonen.)
Spørsmålet ditt om det er farlig for vedkommende å slutte med amfetamin og piller uten nedtrapping er egentlig litt vanskelig å gi et fasitsvar på. Når det gjelder amfetamin, er det sjelden behov for nedtrapping. Da er det mer snakk om at han trenger noen dager med ro og fred, kanskje noe medikamenter mot angst, og masse hvile og næring. Når det gjelder piller derimot, er det ofte anbefalt nedtrapping. Særlig hvis han har et høyt forbruk. Alt dette vil han få hjelp til i et behandlingsopplegg.
Vi aner ikke hvem denne personen er, vi er ikke leger (han hadde uansett ikke vært vår pasient), og vi er en informasjons- og veiledningstjeneste. Det finnes medikamenter som kan hjelpe ham, spesielt når det kommer til seponering fra piller (du sier ikke hvilke piller han spiser, men vi antar det er snakk om benzodiazepiner, amfetaminbrukernes favoritt.). Uansett verken kan eller vil vi gi råd om medisinering på et så tynt grunnlag.
Det er veldig fint at han har deg! Det viktigste du kan gjøre nå, er å støtte ham i en vanskelig tid. Det er bra at du stiller opp for ham med praktiske ting og ev. hjelp til videre hjelp. Men du bør også formidle at du ikke kan velge for ham, du kan ikke tvinge ham, og du kan ikke leve livet for ham. Det vet han selvsagt, men allikevel er det viktig å gjøre det klart for ham. Du, og andre ev. pårørende, bør også tenke på følgende momenter i din/deres omgang med ham.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere ham ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Unngå all bruk rusmidler sammen med ham (ja, alkohol er også et rusmiddel).
• Ikke ta over ansvaret for hans plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for ham.
• Ikke nekt ham grunnleggende behov som mat, klær og husly.
• Ikke gi ham rede penger; ikke én krone.