Paralgin forte

blue-question-markHei! Jeg er ei jente som har hatt mye vondt i ryggen i det siste og har gått på paralgin i 3 uker. Nå har tannlegen skrevet ut nye tabletter til meg av annen grunn. (visdomstann) 3 tabletter daglig. Jeg lurer på om dette kan være farlig for meg. Jeg har altså tatt 3 tabletter daglig i 2 uker, og skal nå gå på det en uke til ca!!!!Kan jeg få skader senere eller få ett kortere liv? Er livredd for å ta tabletter. Hilsen desperat jente

Kvinne, 16 år fra Rogaland
Du skriver at du er livredd for å ta tabletter. Vi tenker at en viss skepsis til medisinbruk er sunt, men fornuftig bruk i samråd med lege(r) er helt greit. Tabletter foreskrevet av lege og tannlege i tilknytning til konkrete plager og smerter er ikke noe du behøver å være livredd for, særlig ikke hvis det kun skal brukes over kort tid. Det er viktig at du foreteller tannlegen og legen at du har gått på paralgin tidligere, på den måten kan de tilpasse medisineringen din.Vi håper at du etterhvert får annen hjelp til ryggen din enn tabletter (henvisning til fysioterapeut eller lignende) slik at du slipper å ta smertestillende over lengre tid. Det å ta tabletter, i samråd med lege, i noen uker gir ikke fare for senskader eller forkortet livstid. Men snakk gjerne med legen/tannlegen om din redsel for å ta tabletter, så kan h*n berolige deg og fortelle mer om hvordan de virker på kroppen din.