Overdose på ecstasy/MDMA?

Hei, jeg lurer på om hvor mange doser man kan ta av mdma/extacy før det begynner å bli farlig? (vet at det er farlig uansett) men om man gjør det av og til eller en sjelden gang.

Gutt, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke mulig å si på forhånd hvor mange og/eller store doser du må ta før det «begynner å bli farlig.» Du svarer i grunnen på ditt eget spørsmål når du sier at du vet at det er farlig uansett. I alle fall kan det være farlig uansett. Her følger generell informasjon:
HVA SKJER HVIS JEG PRØVER ECSTASY?
Ecstasy kan karakteriseres både som sentralstimulerende og hallusinogent. Effekten avhenger av hva som er i tabletten og hvor sterk den er, hvilken sinnsstemning du er i, og hvilke forventninger du har. Virkningen av det samme stoffet varierer fra person til person. Etter inntak av MDMA gjennom munnen kan det ta 30-60 minutter før rusvirkningen kommer. La det derfor gå tilstrekkelig med tid før du tar en ny tablett om rusvirkningen lar vente på seg. Ecstasy kan påvises i blodet i omtrent ett døgn etter inntak, og i urinen i noen dager.
VIRKNINGEN KAN DELES INN I TRE ULIKE FASER:
OPPTUREN
Denne fasen varer vanligvis 5-10 minutter, og kan være en tøff opplevelse. Kroppstemperaturen og hjerterytmen øker, og dette kan gir en varm følelse. Pupillene blir store, og man kan få problemer med å fokusere. Det kan også oppstå en periode med forvirring som virker skremmende, og mange får panikk på dette stadiet. Noen opplever kvalme og brekninger.
TUREN
Rusen varer som oftest 4-8 timer. Man kan føle seg våken og opplagt, eller full av energi og interessert i folk og verden rundt seg. Sansene føles skjerpet, og alt oppleves positivt.
NEDTUREN
Nedturen kan vare i timer eller skje raskt. Man føler seg sliten og deprimert. Fordi man tømmer kroppens energilagre vil man kjenne seg fysisk utmattet når effekten av stoffet avtar.
ER DEN STIMULERENDE EFFEKTEN AV ECSTASY FARLIG?
Ecstasy gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som fører til hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer.
På lenkene under finner du mer om MDMA/ecstasy og lignende stoffer.