Morfin og graviditet

Heisann. Går fast på morfin pga sterke smerter i ryggen etter to kroniske prolapser som ikke trekker seg helt tilbake. Dagsdose er normalt 60mg, men kan variere fra 30 helt opp til 120mg, men da ikke flere dager på rad med høy dose. Jeg vil ikke at babyen skal være avhengig av dette når han kommer ut, så hvor lenge før antatt fødsel burde jeg stoppe helt opp? Altså hvor lang tid tar det før morfinen er utav kroppen til lillegutt og abstinens perioden hans er over?

Kvinne, 27 år fra Rogaland
Du skriver at du bruker morfin daglig, men at du ønsker å slutte før fødselen for å unngå at babyen blir født med abstinenser. Vi tenker at dette er noe du bør ta opp med helsesøster og foreskrivende lege. Så vidt vi vet kan abstinenser hos mor under svangerskapet være like farlig for babyen som det å bli født med opiatavhengighet. Det er derfor viktig at evetuell nedtrapping blir gjort på riktig måte, i samråd med lege, og at det blir gjort på hensiktmessig tid i svangerskapet. Helsedirektoratet skriver at nedtrapping av LAR-medisiner hos gravide bør skje mellom 14 og 32 svangerskapsuke. Både morfin og LAR-medisiner (metadon og brupenorfin) er opioider, så det er mulig at du kan finne aktuell informasjon i nasjonale retningslinjer for gravide i LAR-behandling. Du kan også ta kontakt med Borgestadklinikken, de har mye kompetanse på gravide og rusmidler/medikamenter.