Misbruk av eget legemiddel

Hei, jeg lurer på om det er noe straff for å ta medisin sin med vilje feil for å ruse seg? Jeg tok alt for mye ritalin som jeg har resept på og fikk fysiske vansker som var intense nok til at jeg ble redd å ringte 113, senere da jeg ankom lege var jeg blitt mye bedre og det går helt fint nå. Jeg har gitt urinprøver i snart et år for å bevise at jeg ikke tar andre stoffer fordi jeg ble tatt med hasj og benzo i blodet. Jeg lurer på om dette vil påvirke det og om det er noen annen straff..

Mann, 20 år fra Troms
Slik vi forstår deg har du ikke brukt hasj eller benzo det siste året, men du har ruset deg på Ritalin som du har fått av legen. Så vidt vi vet kan du ikke straffes for å overdrive bruk av egen medisin, men foreskrivende lege kan nok oppleve det som et tillitsbrudd, og etterhvert igangsette tiltak for å forhindre fortsatt misbruk. Slike tiltak kan bestå i at du ikke får med deg store mengder medisiner hver gang, eller jevnlige urinprøver hvor de måler verdier på det legemiddelet du bruker. Hvis misbruket likevel fortsetter kan legen si nei til å skrive ut mer medisiner.