Klonazepam

Hei! Jeg tok 2 mg rivotril fredag ettermiddag, og fikk beskjed i går om å komme til farmakologen på mandag å ta urinprøver. Vil jeg være ren til da?? Det står ulike svar på internett, men at det normalt tar 7 dager. Men det kommer an på biologiske forutsetninger også. Forvirret og nervøs!

Kvinne, 29 år fra Sør-Trøndelag
Rivotril (klonazepam) kan vanligvis påvises i urin i opptil ca en uke. Du vil derfor høyst sannsynlig være ren etter 9-10 dager. Hvis det er slik at du har så spesielle biologiske forutsetninger at du tenker at det får betydning for prøverersultatet, er det vanskelig for oss å kunne ta høyde for det når vi ikke vet hva disse forutsetningene er. Men når vi sier opptil ca en uke er det tatt hensyn til at noen har tregere metabolisme enn andre, variasjonen ligger som regel i området 2-8 dager. Det er derfor vi sier opptil ca en uke. Du kan gå inn på sidene til Fürst laboratorium og se hva de skriver om påvisningstid i urinprøver. De har spisskompetanse på området.