Kan kokain absorberes i munnen?

Heisann! Jeg har prøvet kokain nokon ganger. Sist gang prøvde jeg ta en streik med cola på tungen og på tannkjøttet. Ble nummen, men jeg fikk ikke noe rus av det. Ble ikke høy. Har hørt at kapilærårer i munnen lukker seg når de kommer i kontakt med kokain, så veldig lite blir absorbert i munnen. Stemmer dette? For jeg får aldri rus av å ta kokain på tungen elller ellers i munnen. Har forresten sluttet med det 🙂 Det smaker bittert og ekkelt også.

19 år fra Hordaland
Kokain blir brukt som et lokalt bedøvelsesmiddel, får man dette på tannkjøttet eller på tungen er det normalt at du føler en ubhagelig nummenhet. Virkestoffet i kokain er kokainklorid som har en etsende virkning på slimhinner, og kan gi ubehag. Når kokainklorid kommer i kontakt med tannkjøtt eller tungen lammer de nervene, dette er grunnen til at du føler en nummenhet. Litt kokain som du beskriver at du har fått på tungen eller tannkjøttet gir vanligvis ingen rus. Får man derimot i seg større mengder kan dette resultere at man vil bli ruset.  Inntak av for høye mengder kokain kan være livstruende fordi det kan gi høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan også oppstå.