Hvordan kan jeg bli godtatt og inkludert?

Hei! Jeg jeg er 16 år og velger med det første å ikke drikke alkohol. Dette fører til at jeg aldri blir bedt på fester, inkludert eller godtatt. Jeg får hele tiden høre at jeg er flink som ikke drikker osv. Jeg har så lyst å være med på morroa, men når jeg ikke drikker er det akkuratt som jeg ikke blir akseptert for den jeg er. Jeg er litt redd når det gjelder alkohol, har aldri hatt noe forhold til det eller fått sjangs til å smake eller dratt på ordentlig fest og når jeg nå har begynt på vgs er dette en helt ny verden som jeg blir holdt utenfor fordi jeg ikke drikker… Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre og jeg sitter så mange kvelder helt alene og overtenker og da føles alt så mye verre en det faktisk er…

Kvinne, 16 år fra Rogaland
Takk for at du skriver til oss. Vi skjønner at dette er vanskelig for deg, samtidig synes vi at det er flott at du har tatt et standpunkt og ikke lar deg presse til å gjøre noe du ikke vil. At du er litt redd når det gjelder alkohol tenker vi er en sunn skepsis. Det viser at du reflekterer over fordeler og ulemper, enten du velger å fortsette å holde deg unna det eller om du velger å prøve alkohol/begynne å drikke.
Drikkepress er dessverre ganske vanlig – ikke bare blant ungdom, men også blant voksne – og det kan være veldig vanskelig å forholde seg til. Vi synes det er synd at du holdes utenfor på grunn av dette, og tenker at det egentlig er ganske fordomsfult av vennene dine. Du kan vel være like gøy å ha med på fest selv om du ikke drikker! Slik vi forstår saken, tenker vi at det i grunn er to måter du kan velge å forholde deg til dette på:
1) Vi vet ikke om du har forsøkt å snakke med de som holder fest/ikke inkluderer deg? Vi skjønner at det kan være vanskelig og at du kanskje føler deg litt «inntrengende» om du tar opp at du blir holdt utenfor. Men det kan jo også være at de faktisk forstår situasjonen. Det kan jo hende at de ikke ber deg fordi de tenker at du ikke vil på fest siden du ikke drikker, og ikke fordi de ikke vil at du skal komme? Så om du er komfortabel med det, så foreslår vi at du snakker om en av de/noen av de om dette. Om du da blir bedt på fest neste gang, så bør du være forberedt på hvordan du skal forholde deg til alkohol. Selv om det finnes masse drikkepress der ute, kan du bli overrasket over at de fleste faktisk aksepterer at noen ikke drikker. Man må kanskje ofte forklare hvorfor, men folk aksepterer ofte et slikt valg. Et godt tips er å ta med deg noe å drikke som ikke er alkoholholdig. Bare det å holde noe i hånden og ha noe å drikke på kan gjøre det enklere å føle seg inkludert. Du kan også tenke over hva du skal si om du blir tilbudt alkohol. Å simpelthen bare takke nei er selvfølgelig det enkleste, men om du synes det er vanskelig, kan du for eksempel skylde på strenge foreldre, trening, at du ikke tåler alkohol/liker alkohol, eller lignende.
2) Du kan finne deg nye venner. Det høres kanskje ut som et teit og vanskelig råd, men det finnes mange ungdom i din alder som ikke drikker alkohol. Om du synes det er vanskelig å bli kjent med noen nye, er for eksempel det å begynne på en aktivitet (idrett, musikk etc), en fin måte å bli kjent med nye mennesker på. Se deg rundt på skolen: kanskje er det noen der som du ikke har tenkt på at du kan henge med. Inviter til filmkvelder eller kvelder hjemme hos deg der du kan bestemme hva som drikkes og ikke. Du kan også ta en titt på Juvente og på ungdom mot narkotika, som er organisasjoner for ungdom som velger å ikke ruse seg.
Her er forresten en fin artikkel om ungdom og drikkepress.
Om dette føles veldig vanskelig, så kan du også tenke på om du vil snakke med noen voksne om det. På skolen din finnes det nok en helsesøster eller en sosiallærer du kan snakke med slike ting om.
Lykke til!