Hvordan få noen til å forstå at cannabis kan være farlig?

Hvordan gå frem for å få en mann i 20-årene til å forstå at cannabis er farlig, og at man er avhengig av det om man MÅ ha det for å sovne? Han mener det er et naturprodukt og at en 16-åring heller bør eksperimentere med cannabis/hasj da det er mindre farlig enn alkohol. Ikke særlig fornuftig…

Kvinne, 23 år fra Møre og Romsdal.
Det er ikke alltid så lett å få en person til å forstå noe h*n ikke vil forstå. Det spørs om ikke det beste er å finne en annen innfallsvinkel enn å sammenlikne cannabis og alkohol ut fra skadelighet. For hvis ditt mål er å få ham til å forstå at cannabis er farligere enn alkohol, kan det hende at dette svaret blir litt skuffende for deg. Det beste er uansett å tilegne seg så objektiv og korrekt informasjon som mulig. I den sammenheng anbefaler vi våre sider Fakta om ulike rusmidler.
Den mannen du snakker om har jo rett i at cannabis er et naturprodukt. Marihuana er et rent naturprodukt, mens hasj ofte er tilsatt andre ting (dette gjøres for å gjøre den tyngre, og dermed tjene mer penger). Og jo dårligere kvaliteten er på hasjen, jo mer tilsetningsstoffer er det i den. Slike tilsetningsstoffer kan nok være litt av hvert, og illegale stoffer har ikke akkurat varedeklarasjoner og innholdsbeskrivelser.
Det er heller ikke særlig sterke holdepunkter for å si at cannabis isolert sett er mer skadelig (å eksperimentere med) enn alkohol. Også her bør man forsåvidt gi ham rett, noe mange forskere også ville gjøre. Et eksempel finner du i en artikkel fra VG, 10.03.09: «Forskere ved Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) har funnet ut at svært mange unge som prøver hasj også drikker alkohol. Men sett alene er hasjen mindre skadelig enn alkoholen, sier SIRUS-forsker [Hilde Pape].» Videre: «Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis […], sier Pape.» Her kan du lese mer.
Kanskje det beste er å snakke med ham om dette ut fra det perspektivet at rus generelt er skadelig og ut fra hvordan du opplever ham, nemlig som avhengig: At han MÅ ha det for å sove, at han kan bli preget av det, straffet og/eller få problemer senere i livet osv. Hvis du skal snakke mer med denne mannen om cannabis, anbefaler vi deg en guide for hvordan å snakke med noen om deres cannabisproblem. Den er veldig nyttig, og vi har oversatt deler av den (du finner hele guiden der, men på engelsk).