Hva skal jeg gjøre?

Hei! Jeg er en jente på 26, jeg har en svigerfar som bor sammen med meg og samboeren min. Han har tydelig et alkoholproblem, han har en jobb som han kommer seg til og er flink til det. Men når han har fri hopper han på flaska og drikker til det er tomt, gjerne i flere dager i strekk (4-5 dager) Dette er jo egentlig ikke min sak, men de andre i familien har gitt opp. Har snakket med han selv når han har vært beruset der han har innrømmet at han har et alkoholproblem, men når han er edru igjen later han som ingenting. Jeg vet at vi ikke kan tvinge han til og ta tak i problemet sitt når han ikke tror han har et problem selv. Men jeg er bekymret for fremtiden hans og ikke minst helsen hans. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre? Føler meg hjelpesløs, å bo med en som drikker seg fra sans og samling er ikke lett.

Kvinne, 26 år fra Oslo
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg, det er ikke lett å bo sammen med et familiemedlem som drikker for mye.  Slik vi forstår situasjonen har du allerede forsøkt å prate med svigerfaren din og vist han at du er bekymret. Det finnes ingen fasit på hvordan man bør gå fram for å få noen til å innse at de kanskje trenger hjelp. Når han er edru kan du jo prøve å fortelle han hvordan du opplever situasjonen, hvorfor du er bekymret for han og hvorfor du ønsker at han skal få hjelp. Du kan jo også spørre han hva han ville gjort i en liknende situasjon. På rushjelp. no kan man anonymt  teste sin alkoholbruk og der ligger det også et selvhjelpsprogram. Kanskje det er en side du kan foreslå at han kan se på.
Som du sier kan man ikke tvinge noen til å motta hjelp hvis vedkommende selv ikke opplever at dette er et problem. Men det du kan gjøre er å sette grenser for ditt eget liv. Hvis dette er noe svigerfaren din overhodet ikke er villig til å snakke om eller endre, tenker vi at det mest nærliggende er å snu fokuset vekk fra ham og stille seg selv spørsmål som «hva kan jeg akseptere ?», «hvordan vil jeg ha det i livet mitt?»
Du må gjerne  ta kontakt med oss på telefon 08588, (hver dag mellom 11 og 19, langåpent onsdag 10 og 21) eller chatte med oss på hverdager (14-17), for å snakke om situasjonen.