Deja vu etter bruk av hasj

Jeg har røyket hasj 3 ganger nå. To av gangene fikk jeg kraftig følelse av déjà vu. Jeg følte jeg var i en helt annen verden, hvor jeg bare så og hørte ting jeg har opplevd før. Man fikk heller ikke alltid kontakt med meg, med mindre man fanget oppmerksomheten min. Av og til visste jeg ikke om jeg skulle svare fordi jeg ikke viste om det var fortid eller nåtid. Derfor hendte det at jeg snakket villt ut om ting som ikke hadde med saken og gjøre. Hva kommer dette av og vil det forsvinne hvis man blir mer vant til å røyke?

Kvinne, 17 år fra Akershus
THC, som er et virkestoff i hasj, påvirker bestemte deler av hjernen som koordinerer blant annet konsentrasjon, tenkning og hukommelse. Denne påvirkningen kan medføre at virkelighetsoppfatning og oppfatning av tid blir endret, og følelsen av deja-vu i forbindelse med dette er ikke uvanlig. Så vidt vi vet oppstår denne effekten uavhengig av hvor mye og ofte man røyker hasj, det er derfor ingen grunn til å tro at det vil forsvinne hvis du røyker mer og blir «vant til det». Tvertimot kan økt bruk føre til større sjanser for ubehagelige rusopplevelser som angst, forvirring og, iverste fall, psykoseliknende tilstander. Du kan lese mer om hasj i vår brosjyre.