Cosylan og Vallergan

Hva skjer om noen putter i seg ca 20 stk Vallergan sammen med en liten flaske cosylan? Har ikke tenkt til å prøve det ut, men er nysgjerrig. Alle steder jeg har spurt, har folk sagt «ikke gjør det!» «snakk med noen!» osv. men aldri svart på spørsmålet. :/ Liksom, blir det smerter av det og skader på hjernen eller dør man av det???

Kvinne, 15 år fra Møre og Romsdal
Både Vallergan og Cosylan har dempende effekt, og å kombinere disse i store mengder kan gi alvorlig forgiftning. Symptomer i forbindelse med denne typen forgiftninger kan være tap av bevissthet, kramper, pustestans og kvalme/oppkast. Konsekvenser av disse symptomene kan være muskelskader (utløst av kramper) og/eller skade på hjernen (utløst av oksygenmangel ved pustestans). Fordi du både kan miste bevisstheten og kaste opp kan det også være fare for at du blir kvalt av oppkastet ditt.