Blekemiddel

Jeg har en vennine som har ruset seg på blekemiddel, som man bleker håret med, en gang som jeg vet om, der hun sniffet det. Men jeg er redd hun kanskje gjør det uten jeg vet det, så er det farlig og burde jeg bekymre meg eller gjøre noe spesielt i forholdt til at jeg vet dette?

Kvinne, 19 år fra Østfold
Vi har ikke kjennskap til at blekemiddel til hår inneholder tilsetningsstoffer som kan gi rusvirkning/skadevirkninger. Men det er forståelig at du er bekymret for venninnen din når du tror at hun ruser seg ved å sniffe. Hvis du er redd for at hun sniffer andre ting, så er det greit for deg å være klar over at sniffing av rusgivende stoffer kan være farlig. Kanskje du skal snakke med venninnen din om tema sniffing og om din bekymring for henne.
Litt informasjn om sniffestoffer:
Sniffing av lim, maling, lakk, bensin, eller andre løsemidler kan gi en viss form for lystfølelse som kan minne om alkoholrus. Rusen varer bare i noen få minutter. Noen blir lystige, pratsomme og fantaserer. Motsatt kan man bli kvalm, man spytter mye, hoster og kroppen blir ukoordinert og sløv.
Sniffestoffer kan medføre akutte hjerterytmeforstyrrelser og blodtrykksfall, noe som i verste fall kan føre til død. Dette har ikke nødvendigvis sammenheng med mengden inntatt rusmiddel. En akutt forgiftning vil ellers kunne vise seg ved bl.a. hoste, såre øyne, dobbeltsyn, lysømfintlighet og irritasjon i nese og svelg. Personen kan bli kvalm og kaste opp, evt. få diaré.
Du kan lese mer om sniffing på Ung.no.