Betablokker + Sobril vs. kokain ?

Hei. Jeg lurer på hva som er mest effektivt mot stress og presentasjonsangst av Betablokker og Sobril, eller Kokain. Har dere svar på dette? Vennlig hilsen mann 25

Mann, 25 år fra Oslo
Hva som er mest effektivt mot stress og prestasjonsangst av disse 3 midlene kan vi ikke svare på, fordi virkestoffene er helt forskjellige. Dessuten virker legemidler og rusmidler noe forskjellig fra person til person.
Betablokkere reduserer flere av symptomene på prestasjonsangst, blant annet høy puls og skjelvinger, og er i så måte et effektivt dopingmiddel. Du kan lese mer om dette på sidene til Antidoping Norge.
Sobril er et legemiddel med angstdempende og svakt muskelavslappende effekt. Brukes ved angst, uro og spenningstilstander. Du kan lese mer om Sobril i Felleskatalogen
Kokain gir en rask og intens, men kortvarig rus. Aktiviteten i sentralnervesystemet øker, noe som får brukeren til å føle seg mer våken og energisk. Rusen gir en følelse av våkenhet, å være «konge» med høy selvtillit og mye energi. Tretthetsfølelsen blir undertrykket. Man kan bli pratsom, rastløs, aggressiv, engstelig eller panisk. Mange føler seg fysisk sterke og opplever å få stor mental kapasitet. Les mer om kokain i vår brosjyre.
Mange leger har erfaring med å hjelpe pasienter med den type problemer så det kan være lurt å ta en prat med fastlegen. Det finnes også en rekke kurs i stressmestring på nettet som er enkelt å melde seg på,  Hvis du går inn på denne lenken til Helsebiblioteket  kan du lese om ulike typer stress og trening i stressmestring.