Angst

Hei. Sist søndag gjorde jeg noe veldig dumt. Jeg og en venninne satt og drakk vin. Etter hvert ble vi veldig fulle og tok en tur ut på byen. Det dumme er at vi fant ut av at vi skulle prøve kokain. Så dette tok vi resten av kvelden og helt til mandag morning. Etter som timene gikk begynte jeg å få skikkelig angst. Jeg angret sterkt på dette og fikk helt panikk. Holdt meg hjemme hele mandagen og sov ut. Tirsdag (igår) våknet jeg til en ny dag, men angsten var like ille. Gikk i hele går og var engstelig for dette. I dag våknet jeg med samme angsten. Nå er jeg redd for at dette skal vedvare. Er det normalt at man får angst dagene etter man har prøvd kokain? Tror du/dere at dette vil gå over igjen? Jeg kan legge til det at jeg over lang tid har gått til terapeut og tar antidepressive medisiner hver dag. Dette har hjulpet meg veldig, men nå er jeg redd for at kokainen ødela alt. Håper jeg blir normal igjen.

Kvinne, 25 år fra Oslo
Det er ikke uvanlig å få angst etter å ha brukt kokain (eller andre sentralstimulerende stoffer). Risikoen for å oppleve angst, rastløshet, søvnproblemer, irritabilitet og/eller depresjoner i kjølvannet av kokainbruk øker ved store inntak eller ved mange jevnlige inntak over tid. Du skriver at du og venninnen din begynte med kokain på kvelden, og at dere holdt på helt til neste morgen. Vi tolker det da slik at dere inntok flere doser i løpet av den tiden, noe som øker sjansen for å oppleve en eller flere av tidligere nevnte ettervirkninger. Du opplevde å få angst, og du er nå redd for at dette skal vedvare. Du skriver ikke om du har prøvd kokain tidligere, men dersom du ikke har hatt en omfattende bruk, vil dette sannsynligvis gå over av seg selv etter noen dager. Prøv gjerne med avslappningsteknikker i denne tiden, det å gå å være engstelig kan i verste fall forsterke angstfølelsen. Snakk med venninnen din om det, og gjør ting som pleier å få deg til å slappe av. Hvis det, mot formodning, skulle vise seg at det ikke går over, bør du vurdere å snakke med legen din om det du opplever. Hvis du er redd for konsekvenser av å snakke med lege (eks:miste førerkort) behøver du ikke å fortelle at du har prøvd kokain, det holder at du forteller om angstproblematikken din.
Les mer i vår brosjyre om kokain. Her kan du finne gode tips til avslapningsteknikker.