Alternativ til Sobril

Hei igjen! Jeg sendte spørsmål i går og fikk svar i dag. Dere etterspør hva jeg bruker Sobril til, for å gi et tilfredsstillende svar. Jeg bruker det først og fremst mot angsten min som er ganske fremtredende. Jeg tar også Sobril mot depresjon, men lider ikke så mye av det. Det er ingen forutsetning at alternativ medisin ikke kan være benzo, jeg tror i alle fall ikke det. Legen nevnte bare at han ikke er noe for Sobril. Jeg tenkte jeg kunne foreslå annen medisin for legen, og da jeg like godt spørre han om medisiner med benzo. Hvis han har noe imot selve benzoen så får jeg ta det derfra. Merkelig nok virker det ikke som jeg er avhengig av Sobril. Jeg kan fint gå noen dager uten når jeg er i god form, det hender jeg er det. På dager jeg vet at jeg ikke skal ha kontakt med folk trenger jeg ikke Sobril i det hele tatt, forruten om jeg faller i depresjon og får tunge tanker. Er det annen medisin, benzo eller ikke, som jeg kan nevne for legen, som har effekt mot angst og depresjon?

Mann, 44 år fra Telemark
Vi kan si hva vi tenker og gi deg noen mulige alternativer. Men – og dette er viktig – vi er ikke leger, og de tipsene vi gir deg må ikke oppfattes som annet enn refleksjoner omkring temaet. Det er til syvende og sist du som i samråd med behandlende lege som må bli enige om dette. I den forbindelse stiller vi oss noe undrende til at ikke dette temaet er noe du og legen kan snakke om direkte.
Sobril, og andre benzodiazepiner, tilhører det som kalles B-preparater (b’en står ikke for «banzodiazepiner», men de tilhører den gruppen). Når legen din sier han ikke er tilhenger av Sobril, betyr det antakelig at han ikke er særlig tilhenger av andre benzodiazepiner heller. Dette vet vi selvsagt ikke, men vi antar det. Grunnen er at Sobril regnes for et av de mildere benzodiazepinene.
Andre medikamenter.
I behandling for depresjon.- og angstlidelser brukes ofte det som heter selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI). SSRI er hovedsakelig mot depresjon, men er også effektivt i behandlingen av angstlidelser. Pregabalin brukes i behandling av generell angst. Langsiktige studier har vist fortsatt effektivitet uten toleranseutvikling. I motsetning til benzodiazepiner forstyrrer det ikke søvnmønster og produserer mindre alvorlig kognitiv og psykomotorisk svekkelse. Pregabalin har også et lavt potensial for misbruk og avhengighet. Noen varianter av antihistaminer – f.eks. Atarax – brukes i noen grad mot angstlidelser som ikke er veldig sterke. Dette er noen muligheter, og vi tenker du kan lufte dem med legen din.
Til slutt, en liten kommentar om abstinenser/avhengighet. Du sier at «merkelig nok virker det ikke som jeg er avhengig av Sobril». Det er jo veldig fint at du ikke opplever abstinens når du er uten Sobrli. Det du ikke sier så tydelig, er hvor mange dager du da er uten. For det er slik mad disse medisinene at det tar noen døgn etter siste inntak før abstinensene (eventuelt) setter inn. Vi vet jo ikke om du  er klar over det allerede, men vi gir deg i alle fall opplysningen slik at du kan «kjenne etter» neste gang du  er uten Sobril: Hvordan er det å være ett døgn uten? To? Tre? Slik kan du på en enkel måte teste ut litt og kjenne etter.