Alkohol

– Hvor mye drikker ungdom? – Drikker ungdom for mye? – Hvor farlig er alkohol? Hvorfor? – Hva kan være bieffekter av alkohol? – Er alkohol skadelig? – Hvor mye alkohol drikker nordmenn? – Hvem drikker mest alkohol (I Norge)? – Hvor mange dør av alkohol i Norge? – Hvorfor er alkohol lovlig? – Har du tips til å begrense alkohol inntaket? – Hvordan har utviklingen på alkohol kjøp vært gjennom årene? – Hvor mye penger går på alkohol kjøp? – Hva er alkohol? – Hva er de helsemessige skadene av alkohol? – Hvorfor er alkohol prisene slik de er i dag? – Har prisene alltid vært sånn? – Hva er positivt med alkohol? – Hva trur du kommer til å skje med alkohol og lovverket i framtiden?

Mann, 18 år fra Sør-Trøndelag
Vi antar du skal ha et prosjekt på skole, universitet eller høyskole. Det er veldig konkrete spørsmål du har, men noen av dem er litt på siden av vårt mandat (dette gjelder nok særlig spørsmål om politikk). Vi gjør det på den måten at enten svarer vi meget kort, eller vi gir deg kilder du kan bruke. På den måten får du nok informasjon til å gjøre en bra oppgave, og du kan utdype så mye eller lite du synes passer.
Noen av spørsmålene dine kan besvares ved hjelp av rapporten Rusmidler i Norge 2012. Der finner du svar på hvor mye alkohol nordmenn drikker, hvem som drikker mest alkohol i Norge, hvor mange som dør av alkohol i Norge (det kan du også finne mer om på https://statistikk.sirus.no/sirus/ > alkohol). Du finner også svar på spørsmålet om hvor mye ungdom drikker på de sidene. Se også artikkelen «Ungdom i Norge – status 2012«. Hvordan har utviklingen på alkohol kjøp vært gjennom årene finner du oversikt over på Statistisk sentralbyrå (SSB) sine sider om alkoholomsetning. Hvor mye penger som går på alkohol kjøp kan du kanskje regne ut ved å se på omsetningen (se SSB sine sider). Prisene på alkohol er slik de er av flere grunner. Noe fastsettes av de som selger det (f.eks. en pub eller restaurant), og mye er nok grunnet skatter og avgifter. I tillegg koster det jo en del å produsere gode viner, godt brennevin og god øl. Prisene har ikke alltid vært sånn; det er en generell prisstigning på alle varer og tjenester, og slik er det også med alkohol.
Så til dine spørsmål om selve stoffet alkohol. I organisk kjemi er alkoholer en fellesbetegnelse for stoffer som har en hydroksylgruppe, en -OH gruppe, som er bundet kovalent til et karbonatom. Den generelle formelen for alkoholer er ROH, hvor R betegner en alkylgruppe. Primære alkoholer har en terminal -OH gruppe, sekundære alkoholer har en -OH gruppe innebygget i karbonkjeden, mens tertiære alkoholer har en -OH gruppe ved en forgrening til karbonkjeden. Alle alkoholer får endingen -ol (Kilde: Wikipedia). Alkoholholdig drikke er drikkevarer som inneholder alkoholen etanol og som er fremstilt ved gjæring. I dagligtale kalles det ofte bare alkohol. Alkoholholdig drikke har vært laget siden de tidligste tider av menneskenes historie. Du har også en del spørsmål om skader og bivirkninger (eg.: «Er alkohol skadelig?», «Hvor farlig er alkohol?», «Hvorfor?», «Hva er de helsemessige skadene av alkohol?» og «Hva kan være bieffekter av alkohol?»). Alle rusmidler er potensielt skadelige og alkohol er ikke noe unntak. Du finner all informasjonen du trenger på våre sider Fakta om ulike rusmidler (scroll deg ned til «alkohol») og vår Brosjyre om alkohol.
Hva er positivt med alkohol? Mange liker å bli litt bedugget eller rett og slett kose seg med en god vin til maten eller kanskje en øl etter joggeturen. Dette opplever de som moro på en fest f.eks. eller som behagelig, godt og trivelig. Når det gjelder den fysiske helsen, er det ingen holdepunkter for at alkohol har gunstige helsevirkninger hos yngre personer: de under 40-50. For personer eldre enn 40-50 år er det ikke usannsynlig at mengder i størrelsesorden en halv til en alkoholenhet daglig kan være gunstig med tanke på forebygging av hjerte-karsykdommer. Flere statistiske undersøkelser tyder på det. Men det kan være store individuelle forskjeller både når det gjelder gunstige og ugunstige virkninger. Det er også vanskelig å anbefale et rusmiddel og et mulig avhengighetsskapende stoff som daglig «medisin».
Tips til å begrense alkoholinntaket? Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd som vi pleier å gi dem som ber om det:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan f.eks. si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Alkohol er lovlig fordi politikerne på Stortinget har bestemt det. Hva som vil skje med alkohol og lovverket i framtiden og hvorvidt ungdom drikker for mye er spørsmål som du kan reflektere over. Kanskje du finner noe her: https://www.ung.no/alkohol.