Abstinens

Hei, Jeg har i ca 4 måneder gått på Pinex Forte, Paralgin Forte (kun i noen dager) og Nobligan de siste 3-4 uker pga sterke smerter. Jeg har spist 6-8 stk daglig + Paracet. For 3 dager siden kuttet jeg ut tvert. Jeg vil ikke ha disse stoffene i kroppen. Smertene får heller være som de er. Jeg har lest på sidene her om abstinenssymptomer, men jeg har også store problemer om natten. Det føles som om det kribler og kiler i hele kroppen og jeg sparker og strekker kroppen min i alle kanter for å få det vekk. Jeg gjør ikke dette bevisst. Jeg tar Imovane for å sove, men våkner av disse store rykningene i kroppen. Er dette normalt? Ellers har jeg fryktelig uro i kroppen, angst, jeg er nedfor og gråter lett. Det er fryktelig! Jeg har gått på Cipralex i 1 1/2 år – 10 mg, og har lyst til å slutte med dette også nå, men etter dette her vet jeg neimen ikke om jeg tør. Jeg fikk Cipralex for at jeg slet litt med sjenanse i sosiale settinger, men det har jo ikke endret seg. Jeg var ikke deprimert. Vil det bli like dan når jeg eventuelt slutter med disse?? På forhånd tusen takk for svar.

Kvinne, 47 år fra Akershus
En viss andel av kodeinet (5-15%) i Paralgin/Pinex Forte omdannes til morfin. Dermed har nok kroppen din fått en jevnlig tilførsel av morfin disse ukene, noe som kan gi abstinenser med fysisk og psykisk ubehag ved brå slutt. Akkurat hvordan abstinensene oppleves kan variere fra person til person, noen beskriver en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre får kramper, problemer med magen og generellt redusert allmenntilstand. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her. Nobligan er et syntetisk opiat og gir samme typer abstinenser som kodein. De abstinensene du beskriver synes å være i tråd med hva som er vanlig å oppleve ved brå slutt av den type medikamenter du har gått på. Du skriver at du kuttet tvert for tre dager siden. Ved å slutte brått vil nok kroppen reagerere kraftigere enn ved nedtrapping, men etter tre dager er du kanskje over det verste. Abstinensene vil bli mildere for hver dag som går, men hvis du i utgangspunktet hadde problemer med angst og uro kan disse følelsene komme tilbake. Dette behøver ikke å ha noe med abstinenser å gjøre og hvis det oppleves som veldig plagsomt bør det behandles i samråd med lege. Når det gjelder kriblinger og kramper, bør du høre med legen din om du kan få Tegretol – det hjelper.
Du skriver at du også bruker Cipralex fordi du slet med sjenanse i sosiale settinger. Vi tenker vel kanskje at det finnes bedre måter å jobbe med det på, for eksempel terapi, og du skriver jo også at Cipralexen ikke har hjulpet. Hvis sjenansen din er så plagsom at du utvikler angst av det har vi stor forståelse for at du ønsker å gjøre noe med det, samtidig tenker vi at det ikke er noe galt i å være litt sjenert heller. Selv om samfunnet vi lever i kan synes å oppskatte mennesker som er «frampå» kan jo ikke alle være sånn, og det å være litt mer forsiktig av seg behøver på ingen måte å være en negativ egenskap. Uansett vurderer du nå å slutte med Cipralex, men er redd for flere ubehagelige abstinensplager. Norsk HelseInformatikk (NHI) skriver følgende om seponeringssymptomer av antidepressiva;
«Stans i behandlingen med antidepressiv medikasjon (antidepressiva) er noen ganger forbundet med utvikling av et såkalt «antidepressivt nedtrappingssyndrom» (syndrom betyr samling av mange symptomer). Symptomene kan være forkjølelsesliknende, søvnproblemer, kvalme, svimmelhet, forstyrret følesans og opplevelser av «elektriske støt» i hodet….selv om symptomene ofte er milde, kan tilstanden gi mye ubehag, fravær fra jobb, andre psykososiale problemer»
Det er viktig å merke seg at langt fra alle opplever disse plagene, anslagsvis vil ca 30% av de som slutter med antidepressiva oppleve milde til moderate plager (NHI). Du kan lese mer om Cipralex og seponeringsplager på denne informasjonsiden til NHI.