Vondt i leveren

Jeg er ikke helt sikker på om det er leveren jeg har vondt i, men etter å ha blitt pumpet 2-3 timer etter at jeg tok litt for mange smertestillende på torsdag kjenner jeg en mageknip ligende smerte et eller annet sted på magen. Kan det være leveren, og er det bare en bivirkning eller kommer det til å vare?

Kvinne, 15 år fra Hedmark
Du sier ikke hva det er du har fått i deg. Var det Ibux? Paracet? Morfin? Kodein? Det finnes veldig mange ulike typer smertestillende, og de gir ulike (bi)virkninger. For eksempel: Paracet (paracetamol) kan skade leveren om det brukes for mye og ofte. Ibux (ibuprofen) gir forhøyet risiko for magesår o.l. Morfin og kodein kan føre til forstoppelse. Og både leverskade, magesår o.l. og forstoppelse kan oppleves som mageknip/vondt i magen.
Når det gjelder ditt konkrete spørsmål om leveren din, er det best om en helsefaglig person vurderer det. Enten kan du spørre fastlegen, helsesøster eller en helsestasjon for ungdom. Er det på kvelden, på natten eller du av en eller annen grunn ikke får fatt i helsepersonell, kan du kontakte Giftinformasjonen på deres døgnåpen telefon 22 59 13 00. Der jobber det helsepersonell som gir råd ved forgiftninger og forgiftningsfare. Hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler vi deg også å snakke med dine foreldre/foresatte om det som har skjedd. De kan være med deg til lege, f.eks. og følge opp hvis magen din ikke blir bedre.
Vi er litt undrernde til hva som fikk deg til å litt for mange smertestillende på torsdag. Var det noe du bare ville teste? Hadde det skjedd noe spesielt? Var du deppa og lei deg? Ville du ruse deg? Vi vet ikke det, men tenker at det kan være lurt å snakke med noen om det også. Hvis dette er vanskelig eller flaut å si noe om, kan du chatte med oss eller skrive. Her er du anonym, og det er ingen som kjefter på deg eller forteller deg hva du skal og ikke skal gjøre. Men du kan få oppmuntring, tips og råd, eller bare noen å snakke med hvis du har behov for det.