Urolig søvn etter å ha sluttet med langvarig hasjbruk

cannabisHei. Min datter har røykt hasj over en lang periode, men ønsker heldigvis å slutte med dette. Det er nå rundt 2 uker siden sist hun røykte. Hun har nå begynt å plages med mareritt om natta, noe som er kjent etter langvarig bruk. Jeg er nå redd for at hun skal «sprikke» og lurer på om det er noe som kan gjøres for at disse marerittene ikke skal være så ille. Alle tips mottas med stor takknemlighet.

Kvinne, 41 år fra Finnmark
Så bra at datteren din selv ønsker å slutte og at du støtter henne på veien! Som du sier, er det ikke unormalt at man sover dårlig og/eller opplever mareritt når man slutter med hasj. Man deler gjerne opp tiden etter røykeslutt i tre faser/steg. Det første steget varer i ca. 12 -14 dager og har et medisinsk preg.  Vanlige symptomer i de første to ukene er søvnforstyrrelser, kald og varm svetting, økt drømmeaktivitet, muskelverk, hodepine, snue, dårlig mage, irritasjon og negative følelser. Det andre steget varer til 3 uker etter siste hasjinntak og har et psykologisk preg. Også her er det vanlig med mer intense drømmer. Grunnene til dette kan være både at hasj påvirker søvnmønsteret (for eksempel hvor tungt man sover) og at hasjens beroligende effekt ikke lenger døyver negative følelser og følelser generelt – noe som kan resultere i at man både husker drømmene bedre og drømmer mer intensive drømmer.
Vi har nok ikke noen konkrete tips på hvordan datteren din unngår å få mareritt. Det beste tipset vi kan gi er at det er viktig å være klar over at det går over. Når man er i en slutte-periode, er det generelt veldig viktig å være obs på hva som kan skje med deg og hva slags komplikasjoner man kan forvente. Dette for nettopp å hindre tilbakefall. Er man klar over at det går over og blir bedre, er det lettere å holde ut. Vi anbefaler dere begge å ta en titt på hasjguiden. Der får dere god informasjon om hva man kan vente seg når man slutter med hasj.