Subutex/Suboxone

suboxoneTakker for råd jeg har fått her, dere er flinke erfarne folk. problemet er at når jeg gikk i ca 6 år nå på subesone helst og viss ikke subetex. Vil tro det var ca 14 mg tablett i uka jeg har tatt inn i nesa. Trodde aldri jeg skulle slik men jeg taklet ikke livet. Ingen ser det på meg. Har innrømmet til foreldre men de ber meg ligge å ta smerten eller mase om å jobbe på gården. Har gått i dag den 15 dagen og jeg holder på å tørne. smerte,nerver og for ikke gjort noe. Jeg har brukt lovlig beroligende av legen men som ikke har dugget på de indre frysningene som kjennes i skjellettet. Jeg har lite liggende og er så lyst å nå ta bare bitte syn. Den trege kjæresten min støvsuger eller rydder ikke og jeg som fryser og svimler strever livet av meg for å prøve å ha det fint rundt meg. Jeg er 90% fra å få nok og ta en liten så for jeg gjort noe men er redd jeg kan øddlegge alle de 15 dagene..osv? trenger svar til det. Jeg er bare så utslitt og legger meg kl halv 7 hver dag. hver dag er et helvete for meg. kan jeg lindre det litt ?? Blir veldig glad for kjapt svar

Kvinne, 24 år fra Vest-Agder
Slik vi forstår deg, har du brukt 2 mg buprenorfin i døgnet i 6 år. Det er en veldig imponerende jobb du har gjort allerede. Vi håper for all del at du ikke får tilbakefall nå, selv om du er sliten og dårlig. Det kommer til å bli bedre, det er garantert. Men det er slik med saktevirkende opioider som buprenorfin og metadon at det tar lang tid å bli helt frisk. Du spør hva som kan lindre, og det skjønner vi veldig godt. Vi kan si noe om hvilke muligheter vi tenker foreligger, men vi kan ikke velge for deg.
Du kan ta mer buprenorfin eller andre opioider/opiater. Dette er nok veldig fristende, og det forstår vi godt. Men det vil medføre meget stor risiko for et større tilbakefall og en ny runde med abstinenser. Og hjernen din vil reagere med å ville ha mer, uansett hva du vil og ikke vil. Vi vil derfor fraråde deg å ta mer opioater/opioider.
Kjæresten din må stille opp for deg. Det forutsetter selvsagt at du er åpen med ham om dine problemer. Hvis vi var i dine sko ville vi sagt til ham at det må han pent gjøre, hvis han fortsatt vil ha en kjæreste.
Venner og familie kan avlaste og hjelpe deg. Når du har vært åpen med familien om dette, er det på sin plass at de stiller opp og hjelper deg.
Snakk med noen! Selv om det kanskje ikke er så enkelt, så viser det seg veldig ofte at samtaler kan være veldig hjelpsomt. Snakk med legen din om en henvisning til psykolog, eller hvis legen din er en du kjenner godt, kan jo h’n være psykolog for deg. Snakk med Mental Helses hjelptelefon når du har det vanskelig. Du er alltid velkommen til å snakke med oss på 08588 (11-19 alle dager, 10-21 onsdager). Kirkens SOS kan du nå på nummer 815 33 300 – det er en døgnåpen krisetelefon for mennesker som er i følelsesmessig eller eksistensiell krise.
Hvis du har vondt i muskler og ledd, kan varme bad og massasje hjelpe og lindre. Få kjæresten din eller familien til å gå i butikken og kjøpe badeolje. Fyll masse olje i vannet og ta deg lange bad. Kjøp også massajeolje. Etter du har badet kan han massere deg. Det kan ofte hjelpe litt.
Akupunktur er til nytte for noen i den fasen du er i nå. Det finnes noe som heter NADA-akupunktur, som hjelper. Her kan du lese om NADA-akupunktur i Kristiansand og omegn. I Oslo ligger det noe som heter Retretten, som er for tidligere rusmisbrukere. Kanskje du kan kontakte dem og høre om de har en avdeling/kontaktperson i ditt distrikt, eller kanskje du bare kan snakke med dem for råd og tips. Her er informasjon om Retretten.