Speed/ amfetamin/ metamfetamin. Jeg har en dårlig følelse om at en jeg kjenner driver med noe av dette. Jeg har prøvd å lese litt, men blir forvirra av all infoen. Tenna har blitt stygge/råtne på kort tid. Det blir sakt at personen har ADHD og h*n er ofte rastløs. Er vel ikke en måte å teste uten at h*n vet noe om det.. Jeg vet ikke hva annet det kan være. Han har perioder han spiser lite, andreganger mye. Hva er «symptomene»?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
Ytre tegn på amfetaminbruk kan for eksempel være rastløshet, store pupiller, munterhet, pratsomhet, angst og økt subjektiv selvfølelse. Kroppstemperaturen kan også stige og pulsen blir raskere, men det er kanskje ikke så lett og se for andre. Mange får problemer med å spise og sove når de er påvirket. Symptomene på amfetaminbruk kan variere fra person til person, og mengden av amfetamin har også innvirkning på adferd.
Hvis det viser seg at den du kjenner har begynt å bruke amfetamin kan du nok ikke gjøre annet enn å snakke med h*n om det. Hvis h*n innser eller innrømmer at h*n har et problem bør han søke hjelp hos lege. Hvis han selv ikke vil gjøre noe med et evt. amfetaminproblem er det lite du kan gjør for å hjelpe h*n. På denne siden kan du få tips til hvordan du kan snakke med h*n om problemet. Siden omhandler bruk av hasj ,men er like nyttig for bruk av andre stoffer.