Religion og Rus

promillesymbol litenJeg er Dmitrij og har fått skoleoppgave som lydes: Om hvorfor rus, alkohol og lignende er Haraam i Islam?jeg har aldri forstått hvorfor og vil gjerne ha svar innen imorgen. For jeg skal ha fremføring imorgen. Har noen kilder selv men ville spørre dere også 🙂

Mann, 15 år fra Buskerud
Skoleoppgaver er ofte utfordrende og vi forstår godt hvorfor du synes denne er vanskelig. Haram er et arabisk ord som betyr ”forbudt” eller ”ulovlig”. Hvis du går inn på foreksempel denne hjemmesiden om Hala&haram er all bruk av rus og alkohol Haram. Her finner du også referanse til sitat i Koranen. Men, hvis du går inn på denne siden til  Salam Diskusjonsforum og litt nedover på siden av debatten ser du at noen mener at det er rom for tolkning av forbudet mot alkohol. Vi er ikke religionseksperter på RUStelefonen, men vi vet at i de aller fleste religioner er det diskusjoner om hvordan de hellige skrifter skal fortolkes. Mange kristne nyter alkohol og det er gjør sikkert mange muslimer også. Det er slett ikke uvanlig at troende tilpasser troen sin til det samfunnet de lever i. Vi ønsker deg lykke til videre med en spennende skoleoppgave.