Piller

tabletter hviteHei Kan man dø om man blander pinex forte og paralgin forte? Aner ikke hvor mange som er igjen, men kanskje 5-10? Veier forresten 40 kg om det har noe å si.

Kvinne, 18 år fra Telemark
Hvis dette er medikamenter som er foreskrevet av lege, har du kanskje pakningsvedlegget i eskene. Hvis du ikke har det, kan du lese her hva Felleskatalogen skriver:
«Ta ikke andre legemidler som inneholder paracetamol samtidig med Pinex Forte uten etter avtale med legen.
Bruk alltid Pinex Forte tabletter slik legen din har fortalt deg. Kontakt lege eller apotek hvis du er usikker.
Dosen bestemmes av legen som tilpasser den for deg.
Dersom du tar for mye av Pinex Forte tabletter
Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved uhell. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.»
Felleskatalogen skriver dessuten om Paralgin Forte:
«Dersom du tar for mye av Paralgin forte, major og minor:
Ved overdosering av paracetamol kan det oppstå leverskade. Inntak av over 10-12 g paracetamol til voksne gir stor risiko for alvorlig leverskade, som kan være dødelig. Symptomer kan først komme etter 1,5 døgn eller mer. Redusert åndedrett kan oppstå ved overdosering av kodein.
Vær på vakt ved døsighet, kvalme, små pupiller eller åndenød. Kontakt lege, sykehus eller Giftinformasjonen (tlf. 22 59 13 00) hvis du har fått i deg for mye legemiddel eller hvis barn har fått i seg legemiddel ved et uhell, slik at motgift kan bli gitt. For andre spørsmål om legemidlet, kontakt lege eller apotek.»
Du skriver ikke noe om hvorfor du vil blande disse tablettene, men hvis du har det vanskelig vil vi råde deg til å ta kontakt med helsesøster på skolen eller noen andre voksne du stoler på. Det kan kanskje hjelpe deg å snakke med noen om hvordan du har det. Du kan også ta kontakt med Mental Helse 116 123, de har i likhet med Giftinformasjonen åpent hele døgnet.