passiv hasjrøyking barn

Hei! Har sett at dere tidligere har svart på spørsmål angående passiv hasjrøyking, og der står det at det skal mye til for å bli påvirket av dette. Lurer imidlertid på hvordan dette er for små barn. Bor i blokk og har en/flere naboer i blokken rett ved siden av som ofte røyker ute. Er usikker på om det er ok å legge min 4 mnd gamle baby på balkongen vår i 2.etg når jeg lukter en skarp hasjlukt i luften? Håper dere vet noe om dette 🙂 Takk på forhånd for svar!

Kvinne, 26 år fra Oslo
Hasj har en ganske utpreget lukt, og det skal ikke så mye til før den blir merkbar. Det vil si at selv om du kjenner lukten godt så behøver det ikke å være snakk om store og konsentrerte mengder. Hvis passiv hasjrøyking skal få effekt (fra lunger til blodet) kreves det en høy konsentrasjon av virkestoffer i luften. I friluft vil konsentrasjonen være så lav at den ikke har noen virkning. Uavhengig av størrelse og alder på den passive røykeren.