Oxycontin & Stesolid

rustlf-logo 75x67Er det farlig å blande stesolid & oxycontin? En kamerat tok nettopp 2x5mg stesolid & ca 10mg oxycontin. Han har brukt mye oxycontin før men ikke stesolid. Han virker sløv og sliter med balansen.

Mann, 17 år fra Nord-Trøndelag
De medikamentene du snakker om her er begge sentraldempende. Den ene et opioid (Oxycontin), den andre et benzodiazepin (Stesolid). Ved å blande dem, forsterkes virkningen, og blir mer uforutsigbar. Risikoen for overdosering blir også større. Benzodiazepiner brukt alene gir sjelden dødelig overdose, men i kombinasjon med opioider eller andre dempende stoffer (f.eks. alkohol) kan det være dødelig.
Så denne kombinasjonen bør man være meget forsiktig med. Når det er sagt, er det ikke en spesielt stor dose han har tatt. Det skal mer til for overdose.
Hvis du/dere er akutt bekymret for noen i forbindelse med rusbruk, ring 113. De et er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.