marijuana

Hei, jeg lurte på hva som var så farlig med marijuana, og hvorfor det var ulovlig, mens alkohol, og tobakk ikke er, og marijuana gjør deg vel egentlig for det meste glad, mens det er flere stoffer som bare gjør deg aggressiv…?

Kvinne, 13 år fra Akershus
Dette er et spørsmål med høy aktualitet for tiden og vi får mange henvendelser om det. Alkohol versus hasj er et tema som kan være utfordrende å debattere. Forskere ville kvie seg sterkt for å sammenlikne to rusmidler med hensyn til farlighet. Hvis man i det hele tatt skal sammenlikne må man sette opp kriterier først. Det betyr at man må spørre: «hva mener vi med farlig i denne undersøkelsen?» , «hvor mye og hvor hyppig bruk av de ulike rusmidlene skal vi sammenlikne?»
Når det gjelder tobakk blir det mye av det samme; hva mener vi med farlig? hvor mye? osv. Nå er det jo slik at de fleste som røyker marihuana blander den med tobakk. På den måten får de med seg skadevirkninger fra begge stoffene.
Du har helt rett i at mange får gode opplevelser  under hasjrus – gjerne avslappet, blid, lattermild, smart/inspirert. Opplevelsen av musikk og kunst endrer seg, mange opplever at den blir sterkere/bedre. Men det er også mange som får de motsatte opplevelsene: blant annet redsel/panikkangst, paranioa og andfre typer ubehag. For de aller fleste er dette ikke farlig, men kan være veldig kjipt, rett og slett. Du kan lese mer i vår brosjyre om hasj.
Hvorfor alkohol og tobakk er lov, og hasj ikke, er og blir et samfunnsmessig viktig spørsmål. Det vi kan si om akkurat dette er:
•  Det er det de enkelte lands politikere/lovgivende instanser som lager lovene. I Norge er det politikerne på Stortinget. Hvem som sitter der bestemmes ved stortingsvalg hvert fjerde år.
• Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er styrt av kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnests ve og vel. Politikken er ikke bare basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene.
• Hvis alkohol hadde blitt «oppdaget» i dag, ville det ganske sikkert bli regnet som narkotika (og trolig som et tyngre stoff enn hasj). Men alkohol har vært en del av vår kultur i veldig lang tid. Det ville derfor være meget vanskelig, for ikke å si umulig, å gjennomføre et slikt forbud i praksis. (Dette har jo vært prøvd i forbudstiden.)