Kommer det på rullebladet

Hei 🙂 I helgen ble jeg tatt av politiet med ca 1,5 gram med cannabis og jeg var beruset av cannabis, det jeg lurer på er om denne hendelsen kommer på rullebladet eller om det er en annen løsning. Takk for svar

Mann, 17 år fra Buskerud
Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven)  § 162 sier at det er forbudt å tilvirke, innføre, erverve, oppbevare, sende eller overdra cannabis. Bestemmelsen har en strafferamme på opptil 21 års fengsel, men ved mindre overtredelser får man forelegg, bot eller en kortvarig fengselsstraff. Retningslinjer fra justisdepartementet angir for tiden en grense på opptil 15 gram cannabis for forelegg. Det vil si at du, som ble tatt med 1,5 gram, ligger godt innefor denne grensen og dermed slipper unna med forelegg.
Bruk er forbudt etter legemiddelloven § 24. I lovens § 31 blir det fastslått at bruk av narkotika kan gi en straff på bøter og fengsel inntil 6 måneder. Den mest vanlige reaksjonen på bruk av cannabis vil også være et forelegg.
Både ved bruk og besittelse vil det ilagt ordinært forelegg, og ikke forenklet forelegg. Det betyr at forholdet blir registrert i bøteregisteret, og vil kunne fremgå av en politiattest (kommer på «rullebladet»). Det finnes flere typer politiattester, du kan lese mer om disse i denne artikklen på ung.no.
I noen tilfeller kan politiet tilby å inngå en ruskontrakt, noe som innebærer at du slipper forelegg mot at du lover å holde deg rusfri. Politet kan kreve at du møter til samtaler og avgir urinprøver i perioden ruskontrakten gjelder.